Root (Leder Games)

Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Root (Leder Games)

Post autor: Leliwa »

Chyba jednak się pomyliłem. I skorygowałem wcześniejszy swój post. Jestem jednak nieco usprawiedliwiony, bo nigdzie nie ma tam pokazanych cech płciowych osobnika kociego, a po drugie pierwotnie mówiono o nim też jako o mężczyźnie, co jest zgodne raczej historycznie z osobami piastującymi ten urząd. Sama markiza była raczej żoną markiza-margrafa, czyli gościa kierującego obroną granicy. Więcej maskulinizmu!

Na steamie jest dobry program do gry on-line.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 514
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 192 times
Been thanked: 117 times

Re: Root (Leder Games)

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Ostatnio wszedłem w posiadanie dodatków do Roota, wydanych niedawno po polsku przez Portal. Wszystkich jeszcze nie ograłem, ale pojawiły się w mojej głowie 2 kwestie.
Po I, kwestia interakcji botów z Kruczą Konspiracją. O ile znalazłem w Internecie algorytm jak boty mogą handlować z Kompanią (niestety jeszcze go nie przetestowałem), o tyle nie znalazłem propozycji jak mogą sobie poradzić z Kruczymi intrygami. Stąd napisałem algorytm, wydaje mi się, że dość prosty i zrozumiały, jak boty demaskują intrygi. Jego celem jest nie tyle odtworzenie "gry myślowej", jaka ma miejsce w wypadku rozgrywki między graczami podczas demaskacji intryg, lecz raczej zapewnienie, by boty nie były celami łatwych bomb.

Po II, w Kompanii Plemion Rzecznych mamy dołączone żetony z literkami "ABCDE..." itd., które póki co nie służą do niczego. Postanowiłem napisać do nich zasady - na tę chwilę są to zasady dla Markiza de Kot w jego osobie, dla przywódców Orlich Dynastii, żetonu z Niedźwiedziem (będącego czymś w rodzaju uproszczonego włóczęgi w rozgrywkach bez Włóczęgi) oraz budynku z króliczkami, który nazwałem "Bandą przemytników" i który działa nieco podobnie jak Sojusz Stworzeń Leśnych, a jest umieszczany zamiast ruin (jeśli nie ma Włóczęgi).
Oto te zasady;
https://docs.google.com/document/d/1ufN ... sp=sharing

Nie mam póki co pomysłu na czarny budynek z tarczą oraz budynek z Wydrami, ale jeśli ktoś wpadnie na coś ciekawego, chętnie przyjmę wsparcie.
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Root (Leder Games)

Post autor: Raleen »

Dobrze rozumiem, że w tej grze są elementy, które nie są wykorzystywane i zostały zrobione na zapas?

Co do rozszerzeń, spotkałem się z opinią, że gra dzięki nim zyskuje, zwłaszcza redukują problem z faktycznym "przepakowaniem" Włóczykija w podstawce.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 514
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 192 times
Been thanked: 117 times

Re: Root (Leder Games)

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Raleen pisze: czwartek, 30 grudnia 2021, 18:20 Dobrze rozumiem, że w tej grze są elementy, które nie są wykorzystywane i zostały zrobione na zapas?

Co do rozszerzeń, spotkałem się z opinią, że gra dzięki nim zyskuje, zwłaszcza redukują problem z faktycznym "przepakowaniem" Włóczykija w podstawce.
Po pierwsze, w dodatku "Plemiona rzeczne", tak oryginalnym, jak i polskim mamy zbiór żetonów, które do niczego nie służą, a są opisane jako "do przyszłych scenariuszy". Takie scenariusze póki co nie ukazały się i nic mi nie wiadomo, by toczyły się nad nimi jakieś prace.
Te żetony to:
Obrazek
4 niebieskich ptasich przywódców, Markiz de Kot, Niedźwiedź oraz budynek z 3 królikami u góry, 3 takie same budynki z królikami u dołu oraz cały dolny rząd, z czarnymi budynkami z tarczą oraz 2 budynkami z wydrami. Z tyłu wszystkie mają litery.

Hmm, nie wiem czy dodatki osłabiają włóczęgę. Na pewno wprowadzają nowe, ciekawe frakcje. Ja póki co grałem więcej tylko w "Podziemne królestwa" i o ile Krety wydają się całkiem w porządku, o tyle Kruki zdają się być dość słabe niestety.
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Root (Leder Games)

Post autor: Raleen »

Te dodatkowe żetony pochodzą z oryginału czy to jest pomysł wydawnictwa Portal? Jeśli tego ostatniego, może warto zapytać I. Trzewiczka o nie?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 514
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 192 times
Been thanked: 117 times

Re: Root (Leder Games)

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Raleen pisze: czwartek, 30 grudnia 2021, 20:49 Te dodatkowe żetony pochodzą z oryginału czy to jest pomysł wydawnictwa Portal? Jeśli tego ostatniego, może warto zapytać I. Trzewiczka o nie?
Z oryginału, z oryginału. Wydaje mi się, że wspomniałem o tym. Zdjęcie zresztą jest po angielsku - w polskiej wersji mamy analogiczny napis po polsku. Na bgg ludzie wprost piszą, że póki co te żetony są po nic.
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Root (Leder Games)

Post autor: Raleen »

Cóż, może zachęta do tworzenia własnych scenariuszy :)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 514
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 192 times
Been thanked: 117 times

Re: Root (Leder Games)

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Odbyłem ostatnio szereg rozgrywek z botami. Cóż, chyba nie będzie to moja ulubiona forma gry. Boty jednak są dość mocno uproszczonymi wersjami swoich frakcji, a przy tym granie przeciwko nim wydaje się wymagać zupełnie innego nastawienia. W praktyce albo wysforowują się na przód tak, że nie sposób ich powstrzymać, albo też zostają stłamszone i od połowy gry nie stanowią zagrożenia. Szczególnie negatywne wrażenie na mnie zrobił bot Sojuszu Zwierząt Leśnych, który wydaje się być straszliwie niezbalansowany, jeśli chodzi o tempo w jakim zyskuje on PZ i chyba będę zmuszony dokonać w nim jednej modyfikacji domowej, zgodnej zresztą z sugestią oryginalnego autora botów (którego pomysły zostały potem nieco zmodyfikowane przez Leder), polegającej na przeniesieniu zdolności "Litość ludu" z końca świtu na koniec dnia, co ma znaczenie w wypadku wylosowania przez bota ptasiej karty.

Natomiast przeciwko botom zdają się bardzo dobrze sobie radzić kultyści, których zdolność kontrolowania polan dzięki ogrodom wydaje się nie być należycie uwzględniona w algorytmach botów i być może tu też jest miejsce na modyfikacje.

Natomiast przy okazji dokonałem pierwszych testów z jednej strony napisanego przeze mnie algorytmu interakcji botów z intrygami kruczej konspiracji, a z drugiej napisanych przeze mnie zasad dla żetonów "band przemytników" oraz niedźwiedzia, o których pisałem wyżej. Z wszystkich trzech jestem raczej zadowolony. Niedźwiedź jest ciekawym dodatkiem do gier bez Włóczęgi, sprawiającym, że przekute przedmioty na coś się przydają, a z kolei przemytnicy zastępują w takich rozgrywkach bierne ruiny.

Miałem również okazję testować rozgrywkę z udziałem dwóch włóczęgów i tutaj raczej jestem nastawiony negatywnie - bardzo odczuwalna jest zbyt mała ilość przedmiotów, zwłaszcza młotów. W takiej sytuacji kluczowe wydaje się wzięcie wędrowca ze startowym młotem, ew. mieczem (niestety ja i drugi gracz wzięliśmy, nieco dla żartu, nieco z ciekawości, postaci bez obu tych przedmiotów). Nie bardzo rozumiem skąd pomysł twórców na dodanie drugiego włóczęgi. Raczej nie polecam takiego wariantu.
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
mk20336
Adjoint
Posty: 761
Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
Has thanked: 65 times
Been thanked: 419 times
Kontakt:

Re: Root (Leder Games)

Post autor: mk20336 »

ROOT – playing even more with Underworld Expansion

Nie wchodząc w dyskusję czy ROOT to gra wojenna czy nie, dzisiaj relacja - w oczekiwaniu na najnowsze rozszerzenie - z kilku ostatnich naszych rozgrywek. Jak zwykle raport bogato okraszony zdjęciami :)

LINK: ROOT – playing even more with Underworld Expansion

Obrazek
Awatar użytkownika
mk20336
Adjoint
Posty: 761
Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
Has thanked: 65 times
Been thanked: 419 times
Kontakt:

Re: Root (Leder Games)

Post autor: mk20336 »

ROOT: The Marauder Expansion – What’s in the box?

Z wielka przyjemnością prezentuję dzisiaj materiał o najnowszych rozszerzeniach do ROOTa. Zaglądamy do pudełka, omawiamy zawartość i pokrótce nowe możliwości gry. Miłej lektury!

ROOT: The Marauder Expansion – What’s in the box?

Obrazek
Awatar użytkownika
mk20336
Adjoint
Posty: 761
Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
Has thanked: 65 times
Been thanked: 419 times
Kontakt:

Re: Root (Leder Games)

Post autor: mk20336 »

ROOT – Marauder Expansion – First Impressions

Po zagraniu całkiem sporej ilości partii w ROOT: Marauder Expansion (zarówno solo jak i z kolegami) dzielę się dzisiaj swoimi pierwszymi przemyśleniami. Wniosek podstawowy jest oczywisty - dostajemy bardzo solidne i ciekawe rozszerzenie. Więcej w artykule. Miłej lektury!

LINK: ROOT – Marauder Expansion – First Impressions

Obrazek
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Root (Leder Games)

Post autor: Raleen »

Miałem ostatnio okazję trochę pograć i odświeżyć sobie grę. Graliśmy z dodatkami i o ile w pierwszej rozgrywce połowę składu (na 4 osoby) stanowiły frakcje z podstawki, to w kolejnej dominowały już całkowicie te z dodatków. Muszę powiedzieć, że dodatkowe frakcje naprawdę dużo wnoszą. W jednej z rozgrywek kolega grający Plemionami Rzecznymi (Wydry) tak znakomicie wcielił się w swoją rolę handlarza, zachwalając co rusz swoje produkty i zachęcając do ich zakupu, że można było poczuć klimat tej frakcji. Mnie zaś udało się w drugiej partii pograć sobie Królem Szczurów i co tu dużo mówić, militarnie jest moc.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólnie o grach planszowych”