Co prawda dział dotyczy gier planszowych, ale skoro znalazło się w nim miejsce dla "Tkaczy Burz", to może i dla moich wytworów.
Otoż, gry paragrafowe są to interaktywne opowiadania, które - jak sama nazwa wskazuje - są podzielone na "paragrafy". Nie czyta się ich od początku do końca, tylko raczej na tej zasadzie:
"Stoisz na rozwidleniu dróg. Jeśli idziesz w prawo, przejdź do paragrafu 12, jeśli w lewo do paragrafu 547".
Przechodzisz do paragrafu 12, czytasz, jest tam opis jak dochodzisz do baru, okazuje się, że jest to podła speluna, zaczepia Cię kilku gości i znowu masz wybór - chcesz się z nimi bić, idź do paragrafu 15, wolisz uciekać, idź do paragrafu 3. I tak dalej.
Swego czasu w Polsce była popularna paragrafówka "Dreszcz" oraz seria "Wehikuł Czasu" - jeśli kojarzycie te tytuły, to właśnie coś takiego.
W każdym razie, wrzucam moje trzy ukończone projekty, do działu "Gry bez prądu", gdyż rzeczone gry można sobie wydrukować i czytać/grać bez komputera.
Pierwsza - "Kręte drogi" - jest niezbyt oryginalna i niezbyt rozbudowana (na zasadzie "pierwsze koty za płoty"). Gracz wciela się w rycerza Zakonu Światłości, któremu przyjdzie się mierzyć z wielce mrocznym zagrożeniem... albo do niego dołączyć.
wersja HMTL: http://www.mediafire.com/?3u57crvdz9cj5y6 http://www.mediafire.com/?3u57crvdz9cj5y6
Aby zacząć, uruchom plik "1start".
Druga - "Wielka Wojna Sukcesyjna - jest odrobinę (ale tylko odrobinę) bardziej oryginalna i rozbudowana. Założenie jest dosyć sztampowe, choć w "interaktywnej fikcji" chyba nie było jeszcze użyte. Miejscem akcji jest niegdyś potężne Imperium (jak wspominałem, sztampa). Ostatni cesarz umarł, nie pozostawiając męskiego potomka, w związku z czym imperialni możnowładcy rozpoczęli krwawy spór o koronę. Do konfliktu mieszają się też inne potężne frakcje, takie jak Imperialny Senat czy Kościół Hierarchistyczny, a także stłamszeni wyznawcy starych, pogańskich bogów pragnący wykorzystać wojenny chaos, by wyjść z podziemia i na nowo wznieść sztandar swojej wiary. Co gorsza, ościenne mocarstwa są gotowe wkroczyć z interwencją, by ugrać coś dla siebie. Alter ego gracza jest dawnym żołnierzem, który po zakończeniu służby osiadł na wsi, aby pędzić żywot spokojnego kmiecia. Ale pewnego dnia wojna domowa wkracza do jego osady i bohater zostaje wplątany w wir wydarzeń.
Z początku gracz kieruje jedynie własną osobą i niewielką grupą towarzyszy broni, ale w miarę rozwoju historii może uzyskać większy wpływ na wydarzenia rozgrywające się w Imperium. Czytelnik będzie dowodził oddziałami i armiami, piął się w hierarchii, zawierał sojusze i zdradzał swoich mocodawców, knuł spiski lub dokonywał bohaterskich czynów. Od jego wyborów będzie zależało to, czy jego frakcja zwycięży w wojnie, czy pomoże zasiąść na tronie komuś innemu, czy też sam zdobędzie władzę nad Imperium, czy doprowadzi państwo do rozkwitu, czy upadku, czy utwierdzi cesarską władzę, czy przekształci kraj w republikę, czy ugnie kolana przed Kościołem, czy poprowadzi wyznawców starych bogów do zemsty - i tak dalej, i tak dalej. Przewidziane są też wątki romantyczne (choć muszę przyznać, że wyszły mi wyjątkowo sztywno i kiczowato), choćby dlatego, że mariaże też są narzędziem polityki.
Gra liczy 813 paragrafów, ale ze względu na bardzo duże rozgałęzienie fabuły, jednorazowe ukończenie gry zamyka się w liczbie 8-13 wyborów, choć w ten sposób czytelnik ujrzy jedynie niewielki fragment wszystkich możliwości. Paragrafy są dosyć długie, większość z nich zajmuje ok. strony A4.
http://www.mediafire.com/file/aeoz3nm70 ... 8.pdf/file
Trzecia - "Sprawy rodzinne". Ten wytwór osadzony jest w tym samym świecie, co "Wielka Wojna Sukcesyjna" , aczkolwiek istnieje kilka istotnych różnic.
- Tematyka - "Sprawy rodzinne" skupiają się na losach pretora (urzędnika wymiaru sprawiedliwości) działającego w Mieście Tronowym, stolicy Imperium. Bohater będzie musiał stawić czoła psychopatycznemu mordercy, odpowiednio postępować ze zwierzchnikami... a także własną rodziną.
- Forma - tym razem poszedłem bardziej w stronę "interaktywnego opowiadania". Oznacza to po pierwsze, że paragrafy są znacznie dłuższe niż w "Wielkiej Wojnie Sukcesyjnej" (co niestety odbiło się na trochę mniejszej ilości paragrafów - jest ich tylko 41). Po drugie - paragrafówka nie jest pisana w drugiej, lecz w trzeciej osobie, a bohaterem nie jest bezimienny awatar gracza, tylko skonkretyzowana postać. Znowuż - jest to rozwiązanie nietypowe i rozumiem, że nie każdemu przypadnie do gustu. Jeden z testerów stwierdził wręcz "Przykro mi to stwierdzić, nie jest to gra paragrafowa" (dlatego też dałem podtytuł "Opowiadanie interaktywne" zamiast "Gra paragrafowa".
PDF: http://www.mediafire.com/file/oriu85bkf ... 2.pdf/file
Jeśli ktoś ma jakieś uwagi nt powyższych wytworów, chętnie je poznam.
- Strona główna Gry planszowe Ogólnie o grach planszowych
- Szukaj
-
- Dzisiaj jest piątek, 26 kwietnia 2024, 00:35
- Strefa czasowa UTC+02:00
Moje gry paragrafowe
Wróć do „Ogólnie o grach planszowych”
Przejdź do
- Fora ogólne
- ↳ Forum i portal
- ↳ Ważne ogłoszenia
- ↳ Dyskusje i sprawy bieżące
- ↳ Portal Strategie
- ↳ International Forum
- ↳ Film i literatura
- ↳ Film
- ↳ Literatura
- ↳ Inne
- ↳ Giełda Książek
- ↳ Spotkania, konwenty, rozgrywki w sieci
- ↳ Spotkania, kluby
- ↳ Konwenty
- ↳ Konwent GLADIUS
- ↳ Konwent POLA CHWAŁY
- ↳ Rozgrywki w sieci
- ↳ Archiwum
- ↳ Forumowe latanie w B-17 Queen of the Skies
- ↳ Forumowa Liga Hannibal: Rome vs Carthage
- ↳ Forumowa Liga Twilight Struggle
- ↳ Konwent GRENADIER
- ↳ Forumowa Liga Ścieżek chwały
- Gra historyczna "Ostrołęka 26 maja 1831"
- ↳ Ostrołęka 26 maja 1831
- ↳ Archiwum
- Gry planszowe
- ↳ Ogólnie o grach planszowych
- ↳ Akcesoria do gier planszowych
- ↳ Archiwum
- ↳ Planszowa Gra Wojenna Roku
- ↳ Giełda Gier Planszowych
- ↳ RPG
- ↳ Starożytność i średniowiecze
- ↳ XVI-XVIII wiek
- ↳ XIX wiek
- ↳ I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne
- ↳ II wojna światowa
- ↳ Archiwum
- ↳ Po II wojnie światowej
- ↳ Forum autorów
- ↳ Rok 1920, Ostatnia wojna cesarzy
- ↳ Ścieżki chwały
- ↳ Sukcesorzy
- ↳ Maj 1926
- ↳ Orzeł, Lew i Lilie
- ↳ Archiwum
- ↳ Irak 2003
- ↳ Pyrrus kontra Rzym
- ↳ Bellum Civile
- ↳ Los Diablos Polacos
- ↳ Wydawnictwo KORDYT
- Historia
- ↳ Konkursy historyczne
- ↳ Konkurs Historyczny Forum Strategie i inne konkursy z nagrodami
- ↳ Archiwum Konkursowe
- ↳ Historia starożytna
- ↳ Historia średniowieczna
- ↳ Historia XVI-XVIII wieku
- ↳ Historia XIX wieku
- ↳ Historia I wojny św.
- ↳ Struktury wojsk
- ↳ Historia dwudziestolecia międzywojennego i II wojny św.
- ↳ Struktury wojsk
- ↳ Sprzęt i uzbrojenie wojsk
- ↳ Mapy
- ↳ Geopolityka i współczesne konflikty zbrojne
- ↳ Struktury wojsk
- Gry bitewne
- ↳ Ogólnie o grach bitewnych
- ↳ Giełda Gier Bitewnych
- ↳ Archiwum Bitewniakowe
- ↳ Archiwum rozgrywek
- ↳ Konkursy modelarskie 2009-2010
- ↳ Tematyczne konkursy modelarskie
- ↳ Konkursy modelarskie DBA
- ↳ Prawem i Lewem
- ↳ Gniazdo
- ↳ Muskets & Tomahawks
- ↳ Oddział Ósmy
- ↳ Tereny do Gier
- ↳ Wrzesień 1939
- ↳ Modele i figurki
- ↳ Porady modelarskie
- ↳ Recenzje modeli
- ↳ Konkurs Modelarski Forum Strategie
- ↳ Systemy historyczne - do końca XIX w.
- ↳ DBR, FoG, FoGR
- ↳ Szwadron
- ↳ Systemy historyczne - od początku XX w.
- ↳ Battlegroup
- ↳ Bolt Action
- ↳ Ambush Alley: Force on Force
- ↳ Operation: World War II
- ↳ Systemy sci-fi i fantasy
- ↳ GM Boardgames
- ↳ Bogowie wojny: Napoleon
- ↳ Bogowie wojny: Lee
- ↳ Bogowie wojny: Togo
- ↳ Malowanie i figurki
- ↳ Ogłoszenia, informacje, wydarzenia
- ↳ Projekty w trakcie rozwoju
- ↳ DBA
- ↳ Ogólnopolska Liga DBA
- Fora dodatkowe
- ↳ Gry komputerowe
- ↳ Archiwum
- ↳ Rekonstrukcje historyczne