Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Sytuacja strategiczna po obu bitwach wygląda następująco:

> Obrona wąwozu Thermopylae: Królowi Leonidasowi udało się powstrzymać armię Króla Kserksesa. Straty:
- Imperium Perskie: jedna rozbita jednostka + utrata łącznie 3 Punktów Sprawności Bojowej
- Armia Związkowa: brak strat
Gracz Sparty, jako że dowodził w tej bitwie, zdobył za zwycięstwo 2 Punkty Prestiżu, natomiast Związek Hellenów zdobył 1 Punkt Chwały za jedną rozbitą jednostkę przeciwnika.

> Bitwa morska w Zatoce Termajskiej: Po całodniowych walkach żadnej ze stron nie udało się zmusić przeciwnika do odwrotu i bitwa zakończyła się ostatecznie bez rozstrzygnięcia. Straty:
- Imperium Perskie: dwie rozbite jednostki floty + utrata łącznie 3 Punktów Sprawności Bojowej
- Flota Związkowa: utrata 1 Punktu Sprawności Bojowej
Ponieważ bitwa zakończyła się bez rozstrzygnięcia, nikt nie zdobył Punktów Prestiżu, flocie Sparty udało się przechwycić okręty floty Cypru, natomiast Związek Hellenów zdobył 2 Punkty Chwały za dwie rozbite jednostki floty przeciwnika.

Obrazek

Po wcześniejszej uwadze farmera, w bitwie morskiej użyłem starszej wersji kości walki morskiej i wydaje się, że rzeczywiście starcia morskie zaczynają wyglądać bardziej ciekawie. Dalsze bitwy pokażą na ile to prawda :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: farmer »

Przyznaję, że kilka razy sprawdzałem dziś czy pojawił się nowy "odcinek serialu".
Czekam na więcej :).
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

farmer pisze: czwartek, 14 października 2021, 13:17 Przyznaję, że kilka razy sprawdzałem dziś czy pojawił się nowy "odcinek serialu".
Czekam na więcej :).
Oby się tylko z tego telenowela nie zrobiła :lol: .

Tymczasem...

1.5 Letnia Faza "Wykonywania Akcji" dobiega powoli końca. Ostanie akcje jakie wykonywali gracze:
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zagrał Kartę Wydarzenia "Zniszczone Tabory" dzięki której odrzucił z ręki gracza Aten jego ostatnią Kartę Wydarzenia.
1.5.2 Gracz Aten zmuszony został do spasowania swojego ruchu z powodu braku Kart Wydarzeń jak i braku Kostek Zasobów potrzebnych do wykonywania akcji.
1.5.3 Gracz Sparty wysłał swoich Dyplomatów do miast Naupaktus oraz Epirus.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego spasował swój ruch.
1.5.2 Gracz Sparty spasował swój ruch.
Ponieważ wszyscy gracze spasowali swoje ruchy następuje koniec letniej Fazy Wykonywania Akcji. Decyzja o spasowaniu ruchu jest dość istotna ponieważ raz podjęta nie może być już cofnięta i od tego momentu gracz nie może już aktywnie wykonywać swoich akcji (możliwe są tylko kontr reakcje jak na przykład Próba Uniknięcia Bitwy).

1.6 W szóstej fazie gracze mogą darmowo przemieścić każdą swoją flotę (lub jej część) stacjonującą w regionie morskim do kontrolowanego przez nich wolnego regionu lądowego z portem, który jest bezpośrednio połączony z tym regionem morskim. Następnie następuje sprawdzenie Wystąpienia Sztormu dla flot, które pozostały na morzu.
W samej grze gracz Imperium Perskiego przemieścił darmowo swoją flotę z Zatoki Termajskiej do regionu Potidaea w krainie Thracia. Natomiast flota Akarnanii wpłynęła z Zatoki Eubejskiej do regionu Khalkis na wyspie Euboea.
Dla floty Związkowej rzut na Sprawdzenie Wystąpienia Sztormu na Morzu Magnezji okazał się wyjątkowo nieszczęśliwy (latem jest to wynik rzutu kością K6 wynoszący 1, stąd związane z przyszłymi planami podjęte przez obu graczy Związku Hellenów ryzyko o pozostaniu na morzu), a skutki sztormu spowodowały, że z całej floty przetrwała tylko jedna osłabiona jednostka floty Aten ze Sprawnością Bojową 1 z 2, co w praktyce oznacza całkowite panowanie na morzu Imperium Perskiego !!!
Obrazek

Historycznie to na Morzu Magnezji flota Imperium Perskiego doświadczyła sztormu, który spowodował utratę niemal 400 okrętów, a tutaj proszę coś takiego. Jest DRAMAT :cry: .

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony piątek, 15 października 2021, 12:43 przez HoLi, łącznie zmieniany 1 raz.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

1.7 W siódmej Fazie "Ustalenia Strat Oblężeniowych" oblężonych wojsk - ponieważ aktualnie na planszy nie ma żadnych oblężeń pomija się tą fazę.

1.8 W ósmej Fazie "Dyplomacji".
W tej fazie tylko dla gracza Aten zachodzi wydarzenie stałe "Echa Ateńskiej Demokracji" - na początku tej fazy gry otrzymuje 1 Żeton Dyplomacji za nieoblężone i kontrolowane przez niego miasto Athenae.
1.8.1 Na samym początku tej fazy gracze zgodnie z posiadaną Inicjatywą mogą zmieniać nastawienie w stosunku do siebie o maksymalnie 1 w kierunku Przyjaznym w dowolnej liczbie wybranych przez siebie krain. Koszt to 1 Punkt Prestiżu za każdą zmianę nastawienia o 1 w kierunku Przyjaznym. Dokonane zmiany Nastawienia Krain:
1. Imperium Perskie: Aeolis, Messenia oraz Macedonia
2. Ateny: Aeolis
3. Sparta: Messenia oraz Aetolia
1.8.2 Podobnie jak w fazie Wykonywania Akcji zgodnie z Inicjatywą w tej turze gry każdy gracz wskazuje jedno miasto, w którym posiada przynajmniej jednego swojego Dyplomatę, odsłania Dyplomatów, po czym rozstrzyga się działania dyplomatyczne. Jeśli gracz przejmie miasto drogą dyplomatyczną, otrzymuje jeden Żeton Dyplomacji o wartości 1. Zdobyte Żetony Dyplomacji odkłada się na planszetkę gracza i jeszcze w tej samej lub w kolejnych Fazach Dyplomacji wykorzystuje się do podnoszenia wartości dyplomacji swojego Dyplomaty. Gracz może w ten sposób podnieść o tyle wartość dyplomacji swojego Dyplomaty, ile Żetonów Dyplomacji odrzuci z ręki.
Należy zaznaczyć, że wysłanie swojego Dyplomaty do własnego miasta podnosi poziom dyplomacji tego miasta o wartość dyplomacji wysłanego Dyplomaty.
Rozmowy z różnym skutkiem odbyły się w następujących miastach (kolejność zgodnie z tym jak gracze wskazywali miasta):
1. Imperium Perskie - miasto Pherae w krainie Thessalia = Sukces
2. Ateny - kraina Dolopia = Sukces
3. Sparta - miasto Naupaktus w krainie Aetolia = Sukces
4. Imperium Perskie - miasto Argos = Sukces
5. Ateny - miasto Lesbos w krainie Aeolis = Sukces
6. Sparta - miasto Thebae w krainie Boeotia = Sukces (sprawę przesądziła zagrana Karta Wydarzenia "Grecka Sztuka Dyplomacji")
7. Imperium Perskie - miasto Larisae w krainie Thessalia = Sukces
8. Imperium Perskie - miasto Pharsalus w krainie Thessalia = Sukces
W pozostałych miastach byli tylko Dyplomaci o wartości 0, więc zostali pominięci.
Za każde przejęte drogą dyplomatyczną miasto gracz zdobywa tyle Punktów Prestiżu, ile wynosi wartość punktowa tego miasta (złota liczba w prawym górnym rogu miasta).
Obrazek

1.9 W dziewiątej Fazie "Rozmów Pokojowych" (tylko dla gracza Imperium Perskiego) gracz Imperium Perskiego może podjąć próbę Zawarcia Zawieszenia Broni z wybranym graczem Związku Hellenów, jeśli zostanie spełniony warunek - ofertę Zawieszenia Broni można złożyć tylko przeciwnikowi, który w momencie składania oferty posiada 6 (lub więcej) Punktów Prestiżu mniej od gracza Imperium Perskiego.

1.10 Ostatnia dziesiąta Faza to obowiązkowa zamiana na Kostki Żywności nadmiarowych Kart Wydarzeń z ręki oraz posiadanych Kostek Zasobów, których suma przekracza "Limit posiadanych Kart i Zasobów" (co w pewien sposób oddaje magazynowanie żywności na zimę). Limit ten jest równy liczbie aktualnie kontrolowanych przez gracza krain.

KONIEC TURY LETNIEJ, ZBLIŻA SIĘ JESIEŃ.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

> TURA JESIENNA <

1.1 Faza "Ustalania Inicjatywy".
W tej turze gry Inicjatywa wygląda następująco:
1. Sparta - 12 Punktów Prestiżu
2. Imperium Perskie - 11 Punktów Prestiżu
3. Ateny - 8 Punktów Prestiżu

1.2 Faza "Dobierania Kart Wydarzeń".
W tej fazie tylko dla gracza Imperium Perskiego zachodzi wydarzenie stałe "Bogactwo Lydii" - tak długo jak kontroluje krainę Ionia i/lub Aeolis, w tej fazie gry zawsze dobiera dodatkowo jedną Kartę Wydarzenia.

1.3 Faza "Wyroczni Delfickiej".
Żaden z graczy Związku Hellenów nie złożył Darów dla Wyroczni, co poskutkowało tym, że Przepowiednia dla gracza Aten była nieprzychylna.

1.4 Faza "Obrad Związku Hellenów". Na pierwszym Polu Obrad pojawiła się kolejna Karta Obrad, przesuwając na kolejne Pole Obrad kartę, która znajdowała się już wcześniej w grze.
Gracz Sparty widząc swoją dobrą sytuację oraz nieciekawą sytuację gracza Aten, zachował się celowo biernie pozwalając graczowi Aten zdobyć przewagę w Radzie dzięki czemu ten ponownie aktywował swoim Dyskiem Strategii Kartę Obrad "Żądanie Wsparcia Działań Wojennych", co z kolei skutkowało ostatecznie zdobyciem przez niego 2 Kostkek Zasobów, ale także spadkiem nastawienia o 1 w kierunku Wrogim w stosunku do gracza Aten krain Euboea oraz Akarnania (niektóre miasta odmówiły stanowczo udzielenia wsparcia).

1.5 Faza "Wykonywania Akcji".
Akcje wykonywane przez graczy:
1.5.1 Gracz Sparty wykorzystując zagraną Kartę Wydarzenia "Kampania" postanawia za zgodą gracza Aten przemieścić pozostałości jego floty z Morza Magnezji na Morze Andros (aby nie spowalniać floty zmuszony był zatopić przechwycone okręty przeciwnika, które mają 2 Punkty Ruchu). Przewidując atak floty przeciwnika prawdopodobnie uratował w ten sposób dowódcę gracza Aten jak i swoich dowódców.
W drugim ruchu przemieścił za zgodą gracza Aten flotę Akarnanii z regionu Khalkis do Zatoki Eubejskiej, aby chociaż na chwilę spowolnić flotę przeciwnika.
1.5.2 Gracz Imperium Perskiego wykorzystując zagraną Kartę Wydarzenia "Wielka Kampania":
- przemieszcza swoją flotę z regionu Potidaea do regionu morskiego Morze Skyros.
- przemieszcza armię pod dowództwem Tigranesa na zachód w kierunku regionu Epirus.
- ponawia armią pod dowództwem Króla Kserksesa próbę sforsowania wąwozu Thermopylae.
1.5.3 Gracz Aten przemieszcza ocalałą jednostkę floty pod dowództwem Temistoklesa z Morza Andros do regionu Athenae.

Bitwa o wąwóz Thermopylae zakończyła się zwycięstwem armii Kserksesa, za co gracz Imperium Perskiego zdobył 2 Punkty Prestiżu + 2 Punkty Chwały za dwie rozbite jednostki przeciwnika. Zdobyte po bitwie przez zwycięskiego gracza Punkty Chwały znoszą się w stosunku 1 do 1 z Punktami Chwały przegranego gracza na jego Torze Chwały. Czyli w tym przypadku: Imperium Perskiego zdobyło po bitwie 2 Punkty Chwały, a Związek Hellenów posiada na Torze Zdobytej Chwały 4 Punkty Chwały, to w ostateczności Związek Hellenów redukuje posiadaną Chwałę do 2 Punktów Chwały (pozostałe 2 Punkty Chwały uległy wzajemnemu zniesieniu w stosunku 1 do 1).
Po przegranej bitwie armia Związkowa podzieliła się na dwie i jedna jej część pod dowództwem Króla Leonidasa wycofała się do regionu Thebae, natomiast druga jej część pod dowództwem Demofilusa do regionu Phokis.
Obrazek

Ciąg dalszych wykonywanych przez graczy akcji:
1.5.1 Gracz Sparty wykonuje akcję Zaopatrzenia, za którą zdobywa Kostki Zasobów.
1.5.2 Gracz Imperium Perskiego wykorzystując zagraną Kartę Wydarzenia "Wielka Kampania":
- atakuje swoją flotą samotnie broniącą cieśniny flotę Akarnanii.
- dzieli swoją zwycięską armie spod Thermopylae i rozpoczyna oblężenie armią pod dowództwem Króla Kserksesa miasta Thebae oraz armią pod dowództwem Mardoniusza miasta Phokis (obaj gracze Związku Hellenów zdecydowali wycofać się do miast).
1.5.3 Gracz Aten wykonuje swoją specjalną akcję "Ateńskie Zbrojenia Morskie" i wprowadza do gry jedną jednostkę floty Aten w mieście Athenae, a sama akcja polega na tym, że dopóki Temistokles znajduje się w nieoblężonym mieście Athenae gracz Aten jeden raz w roku gry może kosztem 2 Kostek Zasobów umieścić w tym mieście jedną znajdującą się w Puli Uzupełnień jednostkę floty Aten o maksymalnej Sprawności Bojowej 2 ALBO może odbudować 1 Punkt Sprawności Bojowej w maksymalnie dwóch jednostkach floty Aten stacjonujących w tym mieście.
Obrazek

Po szybkim rozprawieniu się z flotą Akarnanii, gracz Imperium Perskiego zdobywa 2 Punkty Prestiżu oraz 1 Punkt Chwały za zniszoną jednostkę floty przeciwnika.
1.5.1 Gracz Sparty wykonuje akcję Mobilizacji i umieszcza jedną jednostkę hoplitów Megary w regionie Megara oraz jedną jednostkę hoplitów Aetolii w regionie Naupaktus.
1.5.2 Gracz Imperium Perskiego wykonuje akcję Zaopatrzenia, za którą zdobywa Kostki Zasobów.
1.5.3 Gracz Aten wykonuje akcję Mobilizacji i umieszcza jedną jednostkę hoplitów Aten oraz jedną jednostkę Lekkozbrojnych Aten w regionie Athenae.
Obrazek

1.5.1 Gracz Sparty wysyła swoich Dyplomatów do miast Halikarnassus i Knidus w Azji Mniejszej oraz Stratus i Epirus na planszy głównej.
1.5.2 Gracz Imperium Perskiego z myślą o przezimowaniu części jego floty przemieszcza ją do Zatoki Termajskiej.
1.5.3 Gracz Aten spasował swój ruch.
1.5.1 Gracz Sparty spasował swój ruch.
1.5.2 Gracz Imperium Perskiego z myślą o przezimowaniu części jego armii pod dowództwem Tigranesa przemieszcza ją na południe w głąb Thessalii.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego wykonuje akcję Magazynowania Żywności szykując się na nadchodzącą zimę.
1.5.2 Gracz Imperium Perskiego spasował swój ruch.

1.6 Gracz Imperium Perskiego przemieścił darmowo swoją flotę z Zatoki Termajskiej do regionu Potidaea w krainie Thracia.

1.7 Faza "Ustalenia Strat Oblężeniowych".
Gracz Imperium Perskiego podczas sprawdzania Strat Oblężeniowych dla miasta Thebae zagrał Kartę Wydarzenia "Głód !", która szczęśliwie nie spowodwała większych szkód i żaden z obrońców miasta nie stracił Sprawność Bojowej. Inaczej sprawa się ma z Phokis, gdzie gracz Aten stracił jednostkę hoplitów Akarnanii uszczuplając tym samym siły obrońców.

1.8 Faza "Dyplomacji".
1.8.1 Dokonane zmiany Nastawienia Krain:
1. Sparta: Doris, Epirus oraz Aetolia
2. Imperium Perskie: Doris oraz Epirus
3. Ateny: brak zmian
1.8.2 Rozmowy z różnym skutkiem odbyły się w następujących miastach (kolejność zgodnie z tym jak gracze wskazywali miasta):
1. Sparta - miasto Stratus w krainie Aetolia = Sukces
2. Sparta - kraina Epirus = Porażka
W pozostałych miastach byli tylko Dyplomaci o wartości 0, więc zostali pominięci.
Obrazek

1.9 Faza "Rozmów Pokojowych" (tylko dla gracza Imperium Perskiego) - faza pominięta.

1.10 Faza zamiany na Kostki Żywności nadmiarowych Kart Wydarzeń z ręki oraz posiadanych Kostek Zasobów - faza pominięta.

KONIEC TURY JESIENNEJ, NADCHODZI ZIMA.

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 18 października 2021, 13:56 przez HoLi, łącznie zmieniany 2 razy.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

> ZIMA <

1.1 Faza "Ustalania Inicjatywy".
W tej turze gry Inicjatywa wygląda następująco:
1. Imperium Perskie - 13 Punktów Prestiżu
2. Sparta - 10 Punktów Prestiżu
3. Ateny - 8 Punktów Prestiżu

1.2 Faza "Dobierania Kart Wydarzeń" - w zimie ta faza się nie odbywa.

1.3 Faza "Wyroczni Delfickiej" - w zimie ta faza się nie odbywa.

1.4 Faza "Obrad Związku Hellenów". Na pierwszym Polu Obrad pojawiła się kolejna Karta Obrad, przesuwając na kolejne Pola Obrad karty, które znajdowały się już wcześniej w grze.
Gracz Sparty wydając 1 Punkt Prestiżu zdobył przewagę w Radzie dzięki czemu ten aktywował swoim Dyskiem Strategii Kartę Obrad "Żądanie Wsparcia Działań Wojennych", co nie pozwoliło mu jednak zdobyć żadnej Kostki Zasobów, ale poskutkowało spadkiem nastawienia o 1 w kierunku Wrogim w stosunku do gracza Sparty krain Aetolia oraz Isthmus (miasta w większości odmówiły stanowczo udzielenia wsparcia).

1.5 Faza "Wykonywania Akcji Zimowych".
> W tej fazie gracze zgodnie z posiadaną Inicjatywą wykonują ruch armii/flot, który podczas zimy odbywa się na poniższych zasadach:
- Na początku tej fazy gracze mogą darmowo poruszyć swoje nieoblężone bloczki do przyjaznego nieoblężonego miasta w celu "Przezimowania", a podczas tego ruchu mogą przejść przez region, w którym stacjonuje nieoblężona armia przeciwnika.
- Podczas ruchu w celu "Przezimowania" gracz może zainicjować bitwę, ale tylko z wojskami przeciwnika prowadzącymi oblężenie miasta, w którym gracz chciałby "Przezimować".
- Podczas ruchu armii/floty w celu "Przezimowania" każda próba Forsownego Marszu taką armią/flotą zawsze uznaje się za udaną oraz tylko podczas zimy można zainicjować bitwę po wykonaniu Forsownego Marszu, co podczas pozostałych pór roku jest zabronione.
- Oblegająca miasto armia/flota, która na początku swojego ruchu znajduje się w regionie, w którym przeciwnik zainicjował bitwę, może automatycznie uniknąć bitwy porzucając oblężenie i wykonać normalny ruch w celu "Przezimowania".
- Armie/floty, których gracz zdecydował się nie poruszyć, nie mogą już zostać poruszone w tej fazie gry (nawet z użyciem Karty Wydarzenia). Wszystkie bloczki, które nie są w stanie "Przezimować" będą musiały zostać wyżywione w fazie Wyżywienia armii i flot.
- Wejście do regionu z wąwozem lub przepłynięcie przez cieśninę morską jest zimą zabronione. Można natomiast opuścić region z wąwozem wojskami, które w tym regionie rozpoczynają swój ruch.

> Kiedy wszyscy gracze wykonają swoje ruchy swoimi armiami/flotami w celu "Przezimowania", rozstrzyga się zainicjowane bitwy w kolejności wskazanej przez gracza, który posiada najwyższą Inicjatywę w tej turze gry, następnie gracze mogą wykonywać tylko poniższe akcje:
-> Zagranie Karty Wydarzenia.
-> Szturm oblężonego miasta przeciwnika.
-> Wypad oblężonych wojsk.
-> Mobilizacja/Uzupełnienia/Wzmocnienie garnizonu.
-> Wysłanie Dyplomatów do wybranych miast.
-> Próba wywołania buntu we wskazanym mieście przeciwnika.
-> Spasowanie wykonania akcji przez gracza.
-> Specjalna Akcja Imperium Perskiego - "Spalenie Aten/Sparty".
-> Specjalna Akcja Aten - "Ateńskie Zbrojenia Morskie".

1.6 Sprawdzenie Wystąpienia Sztormu dla flot, które pozostały na morzu - żadna flota nie pozostała na morzu więc ta faza została pominięta.

1.7 Faza "Ustalenia Strat Oblężeniowych" oblężonych oraz oblegających wojsk.
Miasto Thebae straciło dwie jednostki obrońców (300 Spartan i Messeńskich Helotów), jedna jednostka hoplitów Arkadii straciła 1 Punkt Sprawności Bojowej oraz garnizon miasta został osłabiony (obrócony na drugą stronę). Inaczej sprawa się ma z Phokis, gdzie osłabiony został tylko garnizon miasta (obrócony na drugą stronę). Natomiast z dwojga armii przeciwnika tylko armia Mardoniusza oblegająca Phokis straciła 2 Punkty Sprawności Bojowej.

1.8 Faza Dyplomacji.
1.8.1 Dokonane zmiany Nastawienia Krain:
1. Imperium Perskie: Aeolis, Doris oraz Messenia
2. Sparta: Doris, Isthmus oraz Messenia
3. Ateny: brak zmian

1.9 Faza "Rozmów Pokojowych" (tylko dla gracza Imperium Perskiego) - faza pominięta.

1.10 Faza "Wyżywienia armii i flot".
Biała cyfra w lewym górnym rogu miasta wskazuje ile to miasto jest w stanie wyżywić jednostek w nim stacjonujących w czasie zimy. Wszystkie nadmiarowe jednostki należy wyżywić używając w tym celu wcześniej zmagazynowanych Kostek Żywności. Jedna Kostka Żywności jest w stanie wyżywić dwie jednostki. Jeśli jednostka nie zostanie wyżywiona jej Sprawność Bojowa spada do połowy (zaokrąglając w dół).
> W ostatniej turze Zimowej 479 roku p.n.e. każdy z graczy traci 1 Punkt Prestiżu za każdą jego jednostkę, która nie została wyżywiona w Fazie "Wyżywienia armii i flot".

1.11 Obowiązkowa zamiana nadmiarowych kart z ręki oraz posiadanych Kostek Zasobów, które przekraczają "Limit posiadanych kart i zasobów" oraz obniżenie ilości aktualnie posiadanych Kostek Żywności do połowy (zaokrąglając w dół), co symbolizuje niezużytą żywność, która się zepsuła lub uległa zniszczeniu z innych powodów.
Obrazek

> KONIEC ROKU <

1.1 Faza "Hegemonia w Symmachii Spartańskiej" (tylko dla gracza Sparty) - jeśli gracz Sparty kontroluje nieoblężone miasto Sparta otrzymuje wtedy po 1 Punkcie Prestiżu za każdą krainę w granicach Peloponezu, w której kontroluje wszystkie jej miasta. Wspomniane krainy to: Achaea, Arkadia, Messenia, Argos oraz Isthmus bez miasta Megara.
W samej grze gracz Sparty zdobył 3 Punkty Prestiżu za spełnienie powyższego warunku w krainach: Arkadia, Messenia oraz Isthmus bez miasta Megara.

1.2 Tylko w ostatnim 479 roku p.n.e. następuje Faza "Sprawdzenia Warunków Zwycięstwa".
W przypadku kiedy żadna ze stron konfliktu nie odniesie automatycznego zwycięstwa, na koniec gry zwycięzcą zostaje gracz, który posiada najwięcej Punktów Prestiżu.

Teraz jak można odnieść automatyczne zwycięstwo jest opisane poniżej.
> Imperium Perskie odnosi automatyczne zwycięstwo w momencie kiedy:
- obaj gracze Związku Helleów się poddadzą.
- zdobędzie miasta Athenae i Sparta.
- kontroluje 10 lub więcej krain na planszy głównej.
- Wola Walki Związku Hellenów spadnie do zera.
> Związek Hellenów odnosi automatyczne zwycięstwo w momencie kiedy:
- gracz Imperium Perskiego się podda.
- król Kserkses zginie.
- kontroluje wszystkie krainy w Azji Mniejszej (oznacza to odcięcie wojsk Imperium Perskiego od zaopatrzenia drogą morską).
- Wola Walki Imperium Perskiego spadnie do zera.

1.3 Przesunięcie Znacznika Tur na kolejny Rok.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

> NOWY ROK - 479r P.N.E. <

1.1 Usunięcie znaczników Plądrowania z miast oraz Pustoszenia z regionów.
1.2 Usunięcie kosteczek użytych do zaznaczenia dobrania Kart Wydarzeń oraz Kostek Zasobów we wcześniejszym roku gry.
1.3 Gracze wtasowują do swoich Talii Wydarzeń swoje karty Wydarzeń, które zamienili na Kostki Zasobów we wcześniejszym roku gry. Natomiast Karty Wydarzeń Neutralnych, które zostały zamienione na Kostki Zasobów we wcześniejszym roku gry należy potasować, po czym podzielić po równo i wtasować do Talii Wydarzeń obu stron konfliktu (jeśli jest nieparzysta liczba Kart Neutralnych wtedy jeszcze przed ich wtasowaniem do Talii Wydarzeń, jedną losowo wybraną kartę odrzuca się z gry).

> TURA WIOSENNA <

1.1 Faza "Ustalania Inicjatywy".
W tej turze gry Inicjatywa wygląda następująco:
1. Imperium Perskie - 10 Punktów Prestiżu
2. Sparta - 10 Punktów Prestiżu
3. Ateny - 8 Punktów Prestiżu
W przypadku remisu w Punktach Prestiżu Inicjatywa przedstawia się następująco: Imperium Perskie -> Sparta -> Ateny.

1.2 Faza "Dobierania Kart Wydarzeń".
W tej fazie tylko dla gracza Imperium Perskiego zachodzi wydarzenie stałe "Bogactwo Lydii" - tak długo jak kontroluje krainę Ionia i/lub Aeolis, w tej fazie gry zawsze dobiera dodatkowo jedną Kartę Wydarzenia.
Jak można zauważyć gracz Sparty nie dobrał Karty Wydarzenia za kontrolę Thebae, a gracz Aten za kotrolę krainy Boeotia. Wynika to z tego, że chociaż obaj gracze nadal sprawują fizyczną kontrolę nad krainami, to z racji tego, że główne miasta tych krain dające nad nimi tą kontrolę są oblężone przez przeciwnika, co skutkuje tym, że w tej fazie gry dane krainy nie są w stanie dostarczyć Kart Wydarzeń/Kostek Zasobów.

1.3 Faza "Wyroczni Delfickiej".
Żaden z graczy Związku Hellenów nie złożył Darów dla Wyroczni, co poskutkowało tym, że Przepowiednia dla gracza Aten ponownie była nieprzychylna.

1.4 Faza "Obrad Związku Hellenów".
Na pierwszym Polu Obrad pojawiła się kolejna Karta Obrad, przesuwając na kolejne Pole Obrad karty, które znajdowały się już wcześniej w grze. W wyniku pojawienia się kolejnej karty, Karta Obrad znajdująca się na ostatnim czerwonym Polu Obrad została wtasowana do Talii Obrad (w tym przypadku tak stanowi jej treść, ponieważ niektóre Karty Obrad zostają odrzucone na stałe z gry).
Gracz Sparty wydając 1 Punkt Prestiżu zdobył przewagę w Radzie dzięki czemu zablokował Kartę Obrad gracza Aten "Budowa Portu w Pireusie".

1.5 Faza "Wykonywania Akcji Wiosennych".
> W tej fazie gracze zgodnie z posiadaną Inicjatywą (od gracza z najwyższą Inicjatywą do gracza z najniższą) wykonują akcje "Grupowania Sił" swoimi armiami i/lub flotami, które tylko podczas wiosny odbywa się na poniższych zasadach:
- Na początku tej fazy gracze mogą darmowo aktywować dowolną liczbę nieoblężonych armii i/lub flot znajdujących się w różnych regionach i przemieścić je do tych samych regionów, w których znajduje się nieoblężone miasto pod ich kontrolą.
- Podczas każdej akcji "Grupowania Sił" gracz zobowiązany jest przemieścić do tego samego regionu przynajmniej dwie armie i/lub floty. Zabronione jest przemieszczenie tylko jednej armii lub floty w ramach "Grupowania Sił".
- Ruch w celu "Grupowania Sił" nie może odbywać się poprzez regiony okupowane przez nieoblężone wojska przeciwnika.
- Podczas ruchu w celu "Grupowania Sił" gracz nie może "zainicjować bitwy".
- Podczas ruchu w celu "Grupowania Sił" nie można wykonywać Forsownego Marszu.
> Gracze Związku Hellenów za obustronnym porozumieniem mogą dokonywać ruchu swoich armii i/lub flot w celu wspólnego "Grupowania Sił".
> Kiedy wszyscy gracze wykonają ruchy swoimi armiami/flotami w ramach "Grupowania Sił" przechodzą do wykonywania normalnych Akcji.

W samej grze gracz Imperium Perskiego dokonał "Grupowania Sił" swoimi flotami w regionie Potidaea w krainie Thracia oraz swoimi armiami w regionie Pharsalus w krainie Thessalia. Związek Hellenów natomiast dokonał "Grupowania Sił" na Istmie Korynckim.
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

1.5 Po zakończonym "Grupowaniu Sił" gracze wykonywali następujące akcje:
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego wykonał akcję Zaopatrzenia.
1.5.2 Gracz Sparty zagrał Kartę Wydarzenia "Zaraza w Obozie Wroga", w wyniku której flota przeciwnika w regionie Potidaea straciła łącznie 6 Punktów Sprawności Bojowej.
1.5.3 Gracz Aten wykonał swoją specjalną akcję "Ateńskie Zbrojenia Morskie" i umieścił jednostkę floty Aten z pełną Sprawnością Bojową w regionie Athenae.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zagrał Kartę Wydarzenia "Dezercja", w wyniku której gracz Aten w regionie Athenae utracił jednostkę Łuczników Aten oraz jednostkę Lekkozbrojnych Aten. Obie jednostki trafiają do Puli Uzupełnień gracza Aten.
1.5.2 Gracz Sparty zagrał Kartę Wydarzenia "Do Ostatka Sił", dzięki której wzmocnił do pełnego stanu osłabiony garnizon w oblężonym mieście Thebae.
1.5.3 Gracz Aten wykonał akcję Zaopatrzenia.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zagrał Kartę Wydarzenia "Trudności Mobilizacyjne" i przeniósł dwie losowo wybrane jednostki gracza Sparty z jego Puli Mobilizacji do jego Puli Uzupełnień.
1.5.2 Gracz Sparty wykonał akcję Zaopatrzenia.
1.5.3 Gracz Aten zagrał Kartę Wydarzenia "Wsparcie z Korkyry" i umieścił jednostkę floty Korkyry na Morzu Leukas.
Obrazek

1.5.1 Gracz Imperium Perskiego przemieścił swoją flotę z regionu Potidaea do regionu morskiego Morze Skyros.
1.5.2 Gracz Sparty przemieścił swoją armię pod dowództwem Pauzaniasza z regionu Korinthus do regionu Megara.
1.5.3 Gracz Aten przemieścił flotę Aten z regionu Athenae do Zatoki Eubejskiej.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego szturmuje armią pod dowództwem Mardoniusza oblężone miasto Phokis. Gracz Aten odpiera szturm zdobywając za to 1 Punkt Prestiżu, natomiast armia Mardoniusza traci 1 Punkt Sprawności Bojowej.
1.5.2 Gracz Sparty atakuje armią Pauzaniasza armię Króla Kserksesa oblegającą Króla Leonidasa w Thebae. Rzutem na taśmę udaje się przerwać oblężenie miasta, zmuszając do odwrotu armię Króla Kesrksesa, która łączy się z armią Mardoniusza w Phokis. Bilans walk to:
- Imperium Perskie: strata 1 Punktu Sprawności Bojowej + dwie rozbite jednostki
- Sparta: 1 Punkt Sprawności Bojowej stracili hoplici Megary
Gracz Sparty zdobywa za zwycięstwo w tej bitwie 2 Punkty Prestiżu, a Związek Hellenów 2 Punkty Chwały.
1.5.3 Gracz Aten przemieszcza jednostkę floty Korkyry z Morza Leukas do regionu Korinthus.
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

1.5.1 Gracz Imperium Perskiego przemieścił armię pod dowództwem Tigranesa z regionu Pharsalus w krainie Thessalia i rozpoczął oblężenie miast w krainie Dolopia.
1.5.2 Gracz Sparty wykonał akcję Mobilizacji i umieścił jednostkę Tebańskich Hoplitów w Thebae oraz jednostkę Lekkozbrojnych w Korinthus.
1.5.3 Gracz Aten przemieścił armię pod dowództwem Arystydesa z regionu Korinthus do regionu Megara.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zainicjował bitwę morską z flotą Aten broniącą cieśniny w Zatoce Eubejskiej.
1.5.2 Gracz Sparty atakuje armią Króla Leonidasa armię Króla Kserksesa w Phokis, ale gracz Imperium Perskiego zastopował ten atak zagraną Kartą Wydarzenia "Zła Pogoda".
1.5.3 Gracz Aten przemieszcza jednostkę floty Korkyry z regionu Korinthus do regionu Athenae.
Obrazek

Bitwa morska o Zatokę Eubejską zakończyła się zwycięstwem floty Aten. Prawdopodobnie dużo pomogła zagrana przez gracza Aten na początku bitwy Karta Walki "Podkopane Zaufanie", która spowodowała wyłączenie z walki większej części floty Imperium Perskiego, a co za tym idzie jej szybszy odwrót z bitwy. Za zwycięską bitwę gracz Aten zdobył 2 Punkty Prestiżu. Żadna ze stron nie poniosła strat, ani też żadna jednostka floty nie została rozbita.

1.5.1 Gracz Imperium Perskiego szturmuje armią pod dowództwem Kserksesa oblężone miasto Phokis. Pomagając sobie Kartą Przepowiedni Pytii zdobywa miasto, które Plądruje do cna, zyskując ostatecznie 2 Kostki Dodatkowych Zasobów oraz 2 Punkty Prestiżu za zdobycie Phokis szturmem (zamiast 4, gdzie 2 Punkty Prestiżu zostały utracone w ramach Plądrowania miasta). Kraina Boeotia przechodzi pod jego kontrolę.
> Gracz może dokonać Plądrowania właśnie zdobytego poprzez szturm lub zagłodzenie miasta przeciwnika, za co może otrzymać maksymalnie tyle Kostek Dodatkowych Zasobów ile wynosi wartość punktowa tego miasta oraz umieszcza Znacznik Plądrowania na tym mieście. Plądrujący miasto gracz decyduje ile chce pozyskać Kostek Dodatkowych Zasobów, ale musi wziąć minimalnie 1 Kostkę Dodatkowych Zasobów. Zdobyte Kostki Dodatkowych Zasobów gracz umieszcza na swojej planszetce gracza. Dane miasto może zostać splądrowane jeden raz podczas jednego roku. Każde splądrowanie miasta danej krainy powoduje spadek nastawienia tej krainy do plądrującego je gracza o 1 w kierunku Wrogim. Gracz za każdą wziętą podczas Plądrowania kostkę dodatkowych zasobów zdobywa 1 Punkt Prestiżu mniej za to miasto.

Dowódca Demofilus, któremu wcześniej udało się odeprzeć szturm armii Mardoniusza, ginie podczas obrony miasta za co gracz Imperium Perskiego zdobywa 1 Punkt Prestiżu (wartość jego Autorytetu wynosi 1).
> Po zdobyciu szturmem miasta przeciwnika przegrany gracz rzuca dwoma kośćmi k6 za każdego dowódcę, który znajdował się w oblężonym mieście:
- jeśli uzyskał wynik 2 lub 12, dany dowódca trafia do niewoli, w przeciwnym wypadku ginie i przeciwnik zdobywa za niego tyle Punktów Prestiżu ile wynosi wartość jego Autorytetu.


> W ramach wyjaśnienia: każda trzecia zdobyta, jak ją nazywam roboczo Kosteczka Dodatkowych Zasobów zostaje zamieniona na 1 Kostkę Zasobów. Dodatkowe Zasoby zdobywa się:
- kiedy gracz Splądruje właśnie zdobyte miasto przeciwnika.
- kiedy gracz "doholuje" do przyjaznego portu Żetony Przechwyconych Okrętów przeciwnika, gdzie jeden taki Żeton wymieniany jest wtedy na jedną Kosteczkę Dodatkowych Zasobów.
- z niektórych Kart Obrad, czego przykładem była znajdująca się wcześniej w grze Karta Obrad "Żądanie Wsparcia Działań Wojennych".

1.5.2 Gracz Sparty postanawia zaatakować armię Króla Kserksesa swoją armią pod dowództwem Króla Leonidasa.
1.5.3 Gracz Aten udziela wsparcia w nadchodzącej bitwie i atakuje również swoją armią pod dowództwem Arystydesa.
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Dla przedstawienia głównych założeń mechaniki toczenia bitew lądowych relacja z bitwy w regionie Phokis poniżej:

Mechanika toczenia bitew lądowych jest praktycznie taka sama jak bitew morskich, a różni się:
- rodzajem kości walki, które się wykorzystuje w bitwie lądowej.
- w bitwie lądowej oprócz Inicjatywy w bitwie o kolejności wykonywana rzutów walki oraz zadawania strat decyduje także Inicjatywa walki poszczególnych jednostek, czyli te literki A, B, C, D na bloczku jednostki (A walczą przed B, B walczą przed C itd., a w przypadku kiedy na przykład walczy C vs C, wtedy decyduje Inicjatywa w bitwie). W bitwie morskiej o kolejności wykonywania rzutów walki oraz zadawania strat decyduje tylko Inicjatywa w bitwie.


1.1 Ponieważ głównodowodzącym armii Związkowej jest spartański król Leonidas (król Sparty zawsze dowodzi w bitwie), więc gracz Sparty będzie dowodził jednostkami (również gracza Aten) w tej bitwie. W pierwszej fazie bitwy Inicjatywę w bitwie zdobył gracz Związku Hellenów uzyskując wynik rzutu K6 wynoszący 6 + 4 Charyzmy głównodowodzącego Leonidasa + 1 za wyższą o 1 Wolę Walki Związku Hellenów od Woli Walki Imperium Perskiego, co łącznie dało wynik 11. Gracz Imperium Perskiego uzyskał wynik rzutu K6 wynoszący 3 + 4 Charyzmy głównodowodzącego króla Kserksesa co łącznie dało wynik 7. Tak więc w tej rundzie bitwy jako pierwszy będzie aktywował do walki swoje jednostki gracz Związku Hellenów (przez co jego przeciwnik będzie mógł łatwiej dostosować się do jego posunięć) oraz wykonywał swoje rzuty walki i zadawał trafienia jednostkom przeciwnika. Kolejną kwestią jest ustalenie początkowego Morale obu armii (jest to wartość połowy bloczków każdej armii zaokrąglona w dół + 1), które jeśli w wyniku ponoszonych strat lub rozbijanych jednostek spadnie do zera, spowoduje automatyczną przegraną i odwrót z bitwy. Sytuacja z początku bitwy poniżej:
Obrazek

1.2 W kolejnej fazie bitwy gracze aktywują swoje jednostki do walki (można jednorazowo aktywować maksymalnie 5 jednostek). Aktywacja jednostki do walki powoduje jej automatyczne "zmęczenie" (kładzie się na jednostce kosteczkę dla oznaczenia poziomu jej "zmęczenia"). Ponieważ każdy z graczy postanowił wykorzystać już w pierwszej rundzie bitwy podczas aktywacji jednostek do walki Punkty Dowodzenia swoich dowódców, dzięki czemu na "dowodzonych" jednostkach nie umieszczono kosteczek "zmęczenia". Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

1.3 Kolejna faza bitwy to rzuty walki. Trafienia zadawane przez siły obu stron powodują dokładanie kolejnych kosteczek "zmęczenia", a jeśli jakaś jednostka osiągnie swój limit" zmęczenia", w zależności od wyniku rzutu kością walki przeciwnika, każde kolejne trafienie będzie powodowało jej rozbicie (ucieczkę z pola walki) albo utratę Sprawności Bojowej. Sytuacja po rzutach walki poniżej:
Obrazek

2.1 Obaj gracze decydują się kontynuować bitwę. Inicjatywę ponownie zdobywa gracz Związku Hellenów. Sytuacja na początku drugiej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

2.2 Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

2.3 Gracz Imperium Perskiego przed rzutami walki zagrał Kartę Walki "Kata Tela"(ponieważ Zdolności Taktyczne Kserksesa w lewym dolnym rogu jego bloczka wynoszą 3, po zagraniu tej karty będzie mógł jeszcze zagrać 2 Karty Walki w tej bitwie). Sytuacja po wykonanych rzutach walki przez obu graczy:
Obrazek

3.1 Obaj gracze decydują się kontynuować bitwę. Inicjatywę przejmuje gracz Imperium Perskiego. Sytuacja na początku trzeciej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

3.2 Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

3.3 Gracz Związku Hellenów po rzutach walki zagrał Kartę Walki "Z Tarczą lub Na Tarczy" (ponieważ Zdolności Taktyczne Leonidasa w lewym dolnym rogu jego bloczka wynoszą 3, po zagraniu tej karty będzie mógł jeszcze zagrać 2 Karty Walki w tej bitwie). Sytuacja po wykonanych rzutach walki przez obu graczy:
Obrazek

4.1 Obaj gracze decydują się kontynuować bitwę. Inicjatywę przejmuje gracz Związku Hellenów. Sytuacja na początku czwartej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

4.2 Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

4.3 Sytuacja po wykonanych rzutach walki przez obu graczy:
Obrazek

5.1 Obaj gracze decydują się kontynuować bitwę. Inicjatywę przejmuje gracz Imperium Perskiego. Sytuacja na początku piątej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

5.2 Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

5.3 Sytuacja po wykonanych rzutach walki przez obu graczy:
Obrazek

5.4 Ponieważ armia Związkowa jest już całkowicie wyczerpana walką, gracz Związku Hellenów zmuszony jest wykonać odwrót z bitwy. Gracz Imperium Perskiego wykonuje Pościg resztkami swoich sił zdolnymi do walki, który nie wyrządza żadnych szkód. Sytuacja po wykonanym pościgu poniżej:
Obrazek

W wyniku stoczonej bitwy armia króla Leonidasa wycofuje się do regionu Thebae, natomiast armia pod dowództwem Arystydesa do regionu Plataea. Bilans walk:
- Imperium Perskie: strata 5 Punktów Sprawności Bojowej.
- Związek Hellenów: strata 2 Punktów Sprawności Bojowej + jedna rozbita jednostka hoplitów.
Gracz Imperium Perskiego zdobywa 2 Punkty Prestiżu za zwycięską bitwę oraz 1 Punkt Chwały za jedną rozbitą jednostkę przeciwnika.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Ciąg dalszy akcji wykonywanych przez graczy po bitwie w regionie Phokis:
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zainicjował kolejną bitwę morską z flotą Aten broniącą się w Zatoce Eubejskiej, mając nadzieję, że uda mu się w końcu sforsować cieśninę i otworzyć drogę na podbój wyspy Euboei.
1.5.2 Gracz Sparty wykonał akcję Zaopatrzenia.
1.5.3 Gracz Aten przemieszcza jednostkę floty Korkyry z regionu Athenae do Zatoki Eubejskiej wzmacniając tym samym swoją flotę broniącą cieśniny.

Flota Imperium Perskiego odnosi zwycięstwo i wpływa w końcu do Zatoki Eubejskiej. Pokonana flota Aten wycofuje się do regionu morskiego Morze Andros. Bilans walk:
- Imperium Perskie: strata 1 Punktu Sprawności Bojowej + jedna rozbita jednostka floty Cypru
- Ateny: strata 2 Punktów Sprawności Bojowej.
Gracz Imperium Perskiego za wygraną bitwę zdobywa 2 Punkty Prestiżu, natomiast Związek Hellenów 1 Punkt Chwały za jedną rozbitą jednostkę floty przeciwnika.
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: farmer »

Powtarzam się, jednak ciągle nie grają mi bitwy - a mianowicie to, że przegrana bitwa w minimalnym stopniu wpływa na możliwości bojowe przegranej armii.
Potrafię zrozumieć stosunkowo mało krwawy przebieg starcia do momentu załamania się jednej ze stron - tak zwykle było i też mi to przyświecało podczas projektowania.
Jednak powtarzające się raz za razem bezkarne odwroty są wbrew realiom.
Osobiście potrafię wymienić raptem kilka bitew starożytności, w których armia po odniesionej porażce przedstawiała sobą jeszcze jakąś wartość bojową. Nawet jeśli strat śmiertelnych nie było wiele, to były przecież dezercje, ranni, zamieszanie, zgubienie się części wojaków, strata taborów i przede wszystkim upadek morale. Sytuacja, w której przegrywasz dużą bitwę (nie liczę potyczek) by po chwili znów walczyć tymi samymi silami jest... no, nieodpowiednia...

Moje kolejne 3 grosze :)
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: farmer »

Ale poza tymi kilkoma groszami, reszta wygląda ciekawie i bardzo przemyślanie ;)
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

farmer pisze: piątek, 22 października 2021, 16:46 Ale poza tymi kilkoma groszami, reszta wygląda ciekawie i bardzo przemyślanie ;)
Dziękuję, staram się jak mogę :) .

Powtarzam się, jednak ciągle nie grają mi bitwy - a mianowicie to, ze przegrana bitwa w minimalnym stopniu wplywa na mozliwosci bojowe przegranej armii.
Potrafię zrozumieć stosunlowo mało krwawy przebieg starcia do momentu załamania się jednej ze stron - tak zwykle bylo i tez mi to przyswiecalo podczas projektowania.
Jednak powtarzajace sie raz za razem bezkarne odwroty sa wbrew realiom.
Osobiscie potrafie wymienic raptem kilka bitew starozytnosci, w ktorych armia po odniesionej porazce przedstawiala sobą jeszcze jakąs wartosc bojową. Nawet jesli strat smiertelnych nie bylo wiele, to były przeciez dezercje, ranni, zamieszanie, zgubienie sie czesci wojakow, strata taborow i przede wszystkim upadek morale. Sytuacja w ktorej przegrywasz duza bitwe (nie licze potyczek) by po chwili znow walczyc tymi samymi silami jest... no, nieodpowiednia...
Tak po krótkim namyśle, to rzeczywiście w tej kampanii jest tendencja odwrotna jeżeli chodzi o straty po Pościgu, które są relatywnie małe. A co za tym idzie gracze chętniej cisną walkę swoimi jednostkami do ich limitu "zmęczenia", bo w sumie nie są za to zbyt mocno "karani" (czasami się zdarza, ale czasami to za mało :) ). Nie do tego efektu dążyłem.

Więc po raz kolejny po twojej uwadze wrócę do starszych bardziej krwawych zasad wykonywania Pościgu, a mianowicie.
Jako pierwszy o kontynuacji walki lub odwrocie z bitwy decyduje gracz z Inicjatywą w Bitwie, następnie to samo robi gracz bez Inicjatywy w Bitwie. Kiedy gracz jest zmuszony albo zdecyduje się przeprowadzić odwrót z bitwy wtedy:
-> jego przeciwnik może (choć nie musi) zadeklarować Pościg.
-> do Pościgu mogą zostać użyte tylko te jednostki, które w tej rundzie bitwy nie były aktywowane do walki.
-> wykonujące Pościg jednostki zadają trafienia w oparciu o ich "Zwinność" (kolor tych literek A, B, C i D), a nie ich Sprawność Bojową jak podczas toczenia bitwy, co oznacza, że jednostka:
- o czerwonej "Zwinności" podczas Pościgu walczy czerwoną kością bitwy.
- o czarnej "Zwinności" podczas Pościgu walczy czarną kością bitwy.
- o białej "Zwinności" podczas Pościgu walczy białą kością bitwy.
-> wszystkie trafienia zadane przez wykonujące Pościg jednostki kawalerii (czerwone kości walki) gracz wykonujący odwrót może rozdzielić pomiędzy swoje jednostki kawalerii i/lub piechoty.
-> wszystkie trafienia zadane przez wykonujące Pościg jednostki piechoty (czarne i białe kości walki) gracz wykonujący odwrót może rozdzielić tylko pomiędzy swoje jednostki piechoty.
-> jeśli podczas Pościgu zostaną rozbite wszystkie jednostki w armii/flocie wykonującej odwrót, przeradza się on w Panikę i wtedy każde zwykłe trafienie zadane tej armii/flocie liczy się podwójnie, natomiast każde trafienie powodujące rozbicie traktuje się jako trafienie zwykłe (ponieważ wszystkie jednostki są już rozbite i uciekają bezładnie z pola bitwy stając się łatwym celem, armia/flota przyjmuje wszystkie obrażenia w siłę żywą).

Ale ta zmiana z kolei implikuje kolejną dotycząca zdobywania Punktów Chwały, a mianowicie.
> Gracze zdobywają Punkty Chwały (wcześniej były Punkty Prestiżu) za zwycięskie bitwy lądowe (w tym za wypad wojsk oblężonych) i morskie:
-> Zwycięstwo: za wygraną bitwę, z której przeciwnik wykonał odwrót, zwycięski gracz otrzymuje 1 Punkt Chwały.
-> Wielkie Zwycięstwo: za wygraną bitwę, w której armia/flota przeciwnika wpadła w Panikę (wszystkie jej jednostki zostały rozbite) albo została całkowicie zniszczona gracz otrzymuje 2 Punkty Chwały.
-> Bitwa bez rozstrzygnięcia: Jeśli obaj gracze z powodu braku możliwości aktywowania jednostek do walki zostali zmuszeni do wykonania odwrotu z bitwy w tym samym momencie, a Poziom Morale ich armii/flot jest równy, żaden z nich nie zdobywa Punktów Chwały.
> Zdobyte po bitwie przez zwycięskiego gracza Punkty Chwały znoszą się w stosunku 1 do 1 z Punktami Chwały przegranego gracza na jego Torze Chwały. Czyli jeśli na przykład: pierwszy gracz zdobył po bitwie 2 Punkty Chwały, a drugi gracz posiada na Torze Zdobytej Chwały 3 Punkty Chwały, to w ostateczności drugi gracz redukuje posiadaną Chwałę do 1 Punktu Chwały (pozostałe 2 Punkty Chwały uległy wzajemnemu zniesieniu w stosunku 1 do 1).

Teraz Punkty Chwały zdobywać się będzie za wygraną bitwę, a nie jak dotychczas w trakcie bitwy za rozbite jednostki przeciwnika, więc odejdzie ogarnianie tego elementu.

Tą kampanię dokończę już na starych zasadach. Zmiany z pewnością przetestuję w następnych rozgrywkach.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Zrobiłem taki szybki test i rozegrałem kilka zakończeń wcześniej zrelacjonowanej bitwy w Phokis z zaimplementowanymi starszymi zasadami Pościgu i oto rezultaty:

Dla porównania oryginalne straty w bitwie:
- Imperium Perskie: 5 Punktów Sprawności Bojowej
- Związek Hellenów: 2 Punkty Sprawności Bojowej + 1 Rozbita Jednostka

1. Straty w bitwie z wprowadzonymi starymi zasadami Pościgu:
- Związek Hellenów: 10 Punktów Sprawności Bojowej (w tym zniszczone 4 jednostki hoplitów) + 6 Rozbitych Jednostek
Bitwa zakończona Paniką armii Związkowej, za co gracz Imperium Perskiego zdobywa 2 Punkty Chwały.

2. Straty w bitwie z wprowadzonymi starymi zasadami Pościgu:
- Związek Hellenów: 7 Punktów Sprawności Bojowej (w tym zniszczona 1 jednostka hoplitów) + 6 Rozbitych Jednostek
Gracz Imperium Perskiego zdobywa 1 Punkt Chwały.

3. Straty w bitwie z wprowadzonymi starymi zasadami Pościgu:
- Związek Hellenów: 8 Punktów Sprawności Bojowej (w tym zniszczone 2 jednostki hoplitów) + 5 Rozbitych Jednostek
Gracz Imperium Perskiego zdobywa 1 Punkt Chwały.

4. Straty w bitwie z wprowadzonymi starymi zasadami Pościgu:
- Związek Hellenów: 4 Punkty Sprawności Bojowej + 6 Rozbitych Jednostek
Gracz Imperium Perskiego zdobywa 1 Punkt Chwały.

5. Straty w bitwie z wprowadzonymi starymi zasadami Pościgu:
- Związek Hellenów: 10 Punktów Sprawności Bojowej (w tym zniszczone 4 jednostki hoplitów) + 2 Rozbite Jednostki
Gracz Imperium Perskiego zdobywa 1 Punkt Chwały.

Teraz trzeba się dwa razy zastanowić czy warto walczyć swoimi jednostkami do ich limitu "zmęczenia", bo jak widać powyżej, taka decyzja może zaboleć przegranego na koniec bitwy. Już teraz widzę, że pierwsza zmiana z postu powyżej znajdzie się w grze, a czy druga również to wyjdzie w praniu w kolejnych rozgrywkach.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”