Maciej Korwin (dwuosobowy spin-off Aurea Mediocritas - Europa Środkowa u progu renesansu)

Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Sous-lieutenant
Posty: 407
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 75 times
Been thanked: 67 times

Maciej Korwin (dwuosobowy spin-off Aurea Mediocritas - Europa Środkowa u progu renesansu)

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Jako że na Polach Chwały udało się odbyć I rozgrywkę poza domowymi pieleszami, która została dość pozytywnie odebrana, myślę, że mogę podzielić się tu tym projektem.
Oto produkt uboczny, można rzec - spin-off - mojego projektu #Aurea_Mediocritas, skupiający się na jednym konflikcie z tamtej hisopodnej "Grand strategy" wieloosobówki, a mianowicie na wojnie Macieja Korwina z Jerzym z Podiebradów (a od 1471 Władysławem Jagiellończykiem) o tron Czech w latach 1468-1478.
Jest to gra dwuosobowa, z założenia dość lekka, dynamiczna, prosta i nie za długa. Jest to chyba moja czwarta próba ugryzienia tego tematu, ale I, z której byłbym zadowolony. Gra wyraźnie odeszła od mechaniki swojego punktu wyjścia (czyli początkowo mocno inspirowanej HISem, acz obecnie już wyraźnie się odeń różniącej, Aurei Mediocritas), obecnie nawiązuje raczej częściowo do Imperial Struggle, a trochę do Twillight Struggle (który to system, uczciwie zaznaczę znam nie z oryginału, a z Europe in Turmoil), jedno rozwiązanie jest wręcz inspirowane "Rootem" ;)
Generalnie gra ma na celu oddanie konfliktu, w którym oprócz sfery militarnej istotne znaczenie miała postawa miejscowej ludności (w tym wypadku szlachty i mieszczan, a na Śląsku książąt Piastowskich), która mogła wybrać którego pretendenta poprze, a potem dynamicznie zmieniać ten wybór.
Gra jest CDG, podstawowe karty to Karty stanów - każda przypisana do jednej z 4 prowincji (Czechy właściwe, Morawy, Śląsk, Łużyce), które niejako mają symbolizować możliwość wpływu gracza na stany danej prowincji. Karty mają od 1 do 3 Punktów, które można wydać na akcje - najważniejsze to dyplomacja lub szturm - one pozwalają przejmować pola przeciwnika. Dyplomację można wykonywać tylko, jeśli zagrało się kartę prowincji, w której leży pole będące jej celem (polega ona na rzucie kością z uwzględnieniem różnych modyfikatorów, w tym zwłaszcza różnicy między liczbą własnych sąsiednich pól a pól przeciwnika), natomiast szturm, jako rozwiązanie siłowe, nie ma takiego ograniczenia, aczkolwiek wymaga więcej Punktów Akcji i wiąże się z większym ryzykiem (utraty części armii). Prócz tego gracze mogą wydawać punkty na zwiększanie siły swojej armii lub wystawianie garnizonów (pola z garnizonami można przejąć jedynie poprzez szturm).
Jeśli natomiast gracz zagra kartę wartą 1PA, może zagrać dodatkowo z osobnej puli jedno wydarzenie (niektóre wydarzenia wymagają by karta była odpowiedniej prowincji), które daje jakiś dodatkowy, duży bonus - przeważnie dodatkowy szturm, dodatkową dyplomację, przejęcie pola bez jakichkolwiek rzutów albo osobną armię, która może natychmiast szturmować jakieś określone pole.
Udział innych państw (Polski, Krzyżaków, Austrii, Brandenburgii) jest oddany właśnie tymi wydarzeniami.
Punkty zwycięstwa dostaje się na koniec tury za kontrolę poszczególnych prowincji.
Gra jest poniekąd asymetryczna - Maciej Korwin zaczyna z wyraźnie mniejszą prezencją na planszy, ale z większą armią i lepszymi wydarzeniami. Początkowo wydawało się, że Czechy są jednak zbyt mocne, ale po serii zmian mających je osłabić chyba problem jest w miarę opanowany (w Niepołomicach wygrali Węgrzy).
Jeśli będę zadowolony z projektu, rozważę dodanie kolejnych gier w tym systemie - póki co po głowie chodzi mi Wojna Trzynastoletnia, która miała nieco podobny charakter.
Tutaj dysk z materiałami do gry:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... 68y2EZhjmc
Mapa:
Obrazek
Karty stanów:
https://drive.google.com/file/d/1uIWgsW ... sp=sharing
Obrazek
Karty wydarzeń:
https://drive.google.com/file/d/1VEFiTI ... sp=sharing
Obrazek

Tory i skrót zasad:
https://drive.google.com/file/d/1Ku0dvS ... sp=sharing

Oraz dwa zdjęcia z Pól Chwały - początkowe i końcowe (zwycięstwo Macieja).
Obrazek
Obrazek
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 41240
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 2734 times
Been thanked: 1560 times
Kontakt:

Re: Maciej Korwin (dwuosobowy spin-off Aurea Mediocritas - Europa Środkowa u progu renesansu)

Post autor: Raleen »

Bardzo przyjemnie mi się grało w "Macieja Korwina" na konwencie Strategos. Szybka gra, mająca moim zdaniem szansę zaistnieć. Co prawda nie zgłębiłem jeszcze mechaniki na tyle, by coś mądrzejszego tutaj napisać, a z początku, jak to nieraz bywa, czułem się trochę zagubiony, ale elementów gra nie ma wiele, pewne niuanse historyczne (np. dotyczące werbowania wojsk czy roli Śląska) są widoczne. Sądzę, że projekt rozwinie skrzydła, zapewne nawet prędzej niż Aurea Mediocritas, z prozaicznej przyczyny - ta gra jest dla dwóch osób, a tamta wieloosobowa, więc łatwiej skompletować skład wymagany do rozegrania partii.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”