Jedno i drugie oznaczam.
Niepełne zmiany stanu oddziału (czyli trafienia "moralne") oznaczam kostkami pomocniczymi - układam je po prostu na bloczku.
Niepełne trafienia w siłę żywą (czyli zbyt małe, by wykonać pełen obrót bloczka o 90 stopni) poprzez obrót bloczka o 45 stopni.
Oba sposoby można zobaczyć na zdjęciu na poprzedniej stronie, przy opisie bitwy morskiej pod Tarraciną.
- jeden z bloczków Rzymskich penter otrzymał trafienie "moralne" (btw, pozostałe bloczki zostały rozbite, dlatego stoją pionowo).
- jeden z bloczków kartagińskich penter otrzymał połowiczne trafienie w siłę żywą.
UWAGI
Po bitwie, wszystkie połowicznie trafione bloczki zwycięzcy "leczą się", zaś połowicznie trafione bloczki przegranego "dobijają się" do pełnego obrotu o 90 stopni.
Bardzo prosto.- jak działa przełamanie ?
Generalnie, kiedy przeciwnik wykonuje rzut ataku jakimś bloczkiem, Ty wskazujesz swój bloczek (spośród tych, mających obecnie najwięcej PIP) który przyjmie ten atak "na klatę".
I, generalnie, Ty jako właściciel tego bloczka, decydujesz czy całość trafień przyjmujesz w siłę żywą (oddział dostał rozkaz wytrwania na pozycji niezależnie od strat),
czy też oszczędzasz życie podkomendnych i pozwalasz im ustąpić pola (całość trafień przyjmujesz w morale), ryzykując jednak tym samym zmieszanie szyku.
I tak to sobie działa, chyba że...
... w swoim rzucie ataku Przeciwnik na minimum jednej kości uzyska uzyska wartość PRZEŁAMANIA lub niższą (zazwyczaj jest to po prostu 1).
W takim wypadku impet ataku jest tak duży, że bloczek obrońcy MUSI przyjąć go w morale - co może skutkować jego zmieszaniem i rozbiciem.
UWAGI
W Hydrze rzuca się K8.
Generalnie, prawie zawsze starasz się wytrwać w polu - przyjmujesz więc straty w siłę żywą.
Zauważ, że lekkozbrojni nie mają PRZEŁAMANIA - nie są więc w stanie zmusić przeciwnika do ustąpienia. Mogą ich conajwyżej wystrzelać. Gracz Przeciwny może jednak dobrowolnie przyjąć ich trafienia "w morale", by zapobiec wystrzelaniu podkomendnych.
Oddziały lansjerów i słoni mają wyższy (niż te widoczne na przykładowych bloczkach) współczynniki PRZEŁAMANIA.
Co prawda "dużo", to pojęcie względne (w Europe Engulfed rzucało się czasem 30-toma kośćmi na raz), jednak tak - kostek turla się wiele.- czy rzuca się dużą ilością kości jednocześnie (na przykład w niektórych przypadkach 8 kośćmi ?) i czy dużo razy podczas jednej rundy bitwy(przy założeniu, że walczy w tej rundzie bitwy dużo jednostek)?
Atak każdego bloczka to rzut nawet 8-mioma kośćmi. W bitwie bloczków jest zwykle po 4-8 na stronę, stąd turlania jest sporo.
Na pocieszenie dodam, że bitew nie jest wcale tak wiele (udało mi się uporać z syndromem setki małych, nieznaczących potyczek - który tak mnie wkurza w niektórych tytułach).
Mnie osobiście cieszy ta chwila oderwania od mapy operacyjnej, by móc sprawdzić w boju armię jaką udało mi się zorganizować.
I za zaletę poczytuję to, że mogę sobie "obejrzeć" tą bitwę - widzę topniejące siły, chwiejącesię linie, pierwsze oznaki paniki w armii, dobrą/zła postawę żołnierzy poszczególnych ludów, udane bądź nie działania oskrzydlające, krwawe pościgi lub udane wycofanie się z bitwy... to jest fajne .
Rozstrzygnięcie tego jednym rzutem z odczytaniem wyniku w tabeli odarłoby grę z części chromu/magii, na której mi zależy .
Ogólnie, jest to wg mnie strawialne - od drugiej bitwy wszystko powinno już być jasne.PS: Czy ogarnianie tych wszystkich statystyk w czasie bitwy nie nastręcza zbyt dużych trudności(czy potrzeba wielu rozegranych bitew żeby to załapać)?
Całość jest oczywiście bardziej uszczegółowiona od standardowej bitwy, jednak tak realnie, nie odbiega to trudnością od bitew w Hellenach - tamtejsze bloczki mają praktycznie tą samą liczbę cech, przy czym odporność rozbiciowa oraz odporność na straty ludzkie dla wszystkich tamtejszych bloczków wynosi po prostu 1, zaś wartość podobna do mojego PRZEŁAMANIA wynosi tyle samo, ile wartość zwykłego trafienia, ale liczona od górnych wartości kości . Wcale nie brzmi prościej - choć proste jest :>.
Dla "początkujących" zrobiłem opcjonalną planszetkę bitewną (dzięki niej łatwo jest się zorientować w tym, które bloczki są USZYKOWANE, które ZMIESZANE).
Zalecam także korzystanie z Pomocy Gracza, gdzie łopatologicznie są rozpisane poszczególne etapy bitwy - aby na spokojnie wykonać wszyskie kroki, niczego nie pomijając .
pozdr,
farm