Gra planszowa Rulers and Empires (XVIII wiek)

Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Gra planszowa Rulers and Empires (XVIII wiek)

Post autor: BrigadeGeneral »

Witam, jestem domorosłym autorem gry pt. Królestwo. Projekt rozwijałem od 2000 roku, początkowo na własne potrzeby celem zagrania z grupą znajomych, później (wraz z dodawaniem opcji) cele się nieco zmieniły.

W styczniu tego roku ukończyłem pracę nad grą.

Krotki opis:

Początkowo gra była stworzona w świecie magii, ze smokami, mutantami. Kiedy rozwijałem projekt i dochodziły nowe, sprawne rozwiązania, stopniowo (od 2008 roku) zacząłem przechodzić w rys historyczny). Nie będę pisał całej historii – można ją poczytać na stronie projektu.
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/3f7b2bc9df1e.jpg
(stara mapa z 2000 roku)

Grać może od 2 do 30 osób.
Gra umożliwia prowadzenie pełnej kampanii: gospodarczy rozwój państwa, militarny, bitwy armii z udziałem licznego wojska, dyplomacja, handel, szpiegostwo.
Bitwy taktyczne dokonywane są na oddzielnej mapie z udziałem jednostek liczących stany osobowe, tak więc odwzorowałem, w jakimś stopniu, liczebność wojsk
Są małe elementy RPG, a także dodatkowe funkcjonalności umożliwiające różnorakie prowadzenie państwa (nie ma jednej, słusznej linii rozwoju – są ich setki).
Oraz wiele innych ciekawych rozwiązań.

Dłuższy opis:

https://naforum.zapodaj.net/thumbs/a367ce21881d.jpg

Podstawowa rozgrywka zajmuje miejsce na mapie strategicznej (Europa), na której gracze przemieszczają chorągwie (armie), zdobywają miasta i przesuwają inne pionki. Mapa ma wymiary 140x70cm. Wykonana jest z dwóch warstw, a pomiędzy nimi umieściłem magnesy, które przytrzymują wszystkie elementy (chorągwie, ikony twierdz, grodów, miast, miasteczek i stolic). Wstępnie przygotowałem zestaw dla 8 państw, na każde przypada ponad 80 różnorakich pionków i flag służących do oznaczania wydarzeń z rozgrywki.

Zarządzanie państwem odbywa się przez pulpit magnetyczny, gdzie gracz decyduje o budowie, szkoleniu wojsk, rozwijaniu osady (miasta), posiada gabinet rządzących. Wszystkie elementy używane do tego posiadają metalowe podkłady, tak więc nic nie przesuwa się gdy tego nie chcemy. Dodatkowo gracz ma do dyspozycji arkusz Excel dzięki czemu wszelkie obliczenia zysków/strat, możliwości szkolenia wojska, a także bonusy łatwo opanować i mieć pod kontrolą.
http://naforum.zapodaj.net/thumbs/9927d0d3fbb1.jpg

Armie grupuje się w chorągwie (9 jednostek na jednym panelu armii) i umieszcza na drewnianych panelach, gdzie dodatkowo przeprowadza się uzupełnienia strat i można umieścić wewnętrzny panel generała (wraz z pionkiem, jeżeli generał nie jest w podróży i został już przydzielony do armii). Panele wystawia się do walki, ustawiając je na mapie taktycznej.
http://naforum.zapodaj.net/thumbs/2f68d14ba6d3.jpg

https://naforum.zapodaj.net/thumbs/e7a24275948f.jpg


Kolejnym elementem jest mapa taktyczna: na niej odbywają się walki przy użyciu drewnianych pionków. Mapa ma wymiary 60x60cm, podzielona jest na 144 pola z siatką, a ruchy wykonuje się wg instrukcji. Bitwa jest rozgrywana na planszy, natomiast wszelkie przeliczenia związane z akcjami (atak, obrona, ostrzał, szarża itd.) wykonuje program komputerowy. Uwzględniłem w nim podstawowe manewry oraz stany osobowe: flankowanie, atak od tyłu, morale, szarżę, walkę wręcz i ostrzał z dystansu, jak i doświadczenie.

https://naforum.zapodaj.net/thumbs/74a153fb7402.jpg

Program:

https://naforum.zapodaj.net/thumbs/536adb43352f.jpg
(sprawa mało aktualna, gdyż cały system przeniosłem na karty)


Pionek składa się z 4 elementów. Drewniany podkład posiada tarczkę z cyframi I/II/III, które odpowiadają stanom osobowym wojska (dla pieszych jednostek jest to odpowiednio: 500, 1000, 1500 ludzi). Na pionek nakładana jest tarczka z jednostką, dół tej tarczki jest ścięty, a dzięki temu można obracać jednostkę tak, aby wskazywała odpowiedni stan osobowy. Iglica (drewniana wykałaczka) wskazuje, do kogo jednostka należy (kolor). Natomiast jednostki strzelające mają dodatkowy wskaźnik załadowania broni, który umożliwia strzelanie (albo wymusza konieczność naładowania broni).

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/372177520d2d.jpg

Bardzo chciałem uzyskać efekt zarządzania państwem na poziomie podejmowania wielu ważnych decyzji dotyczących rozwoju, armii lub gospodarki, dlatego w grze zastosowałem zupełnie inne rozwiązania znane chociażby z gier komputerowych – uważam, że osiągnąłem to co zamierzałem. Rozegraliśmy w grupie 8 osobowej 6 dużych partii, doszło do prawie 250 bitew i były naprawdę emocjonujące, a umiejętności taktyczne bardzo się przydały.

Jednostki są zbalansowane (liczbowo i użytecznością); chciałem uniknąć tworzenia 30 czy 40 różnych formacji, dlatego skupiłem się na kilku podstawowych, tworząc ich 11. Jest tu piechota liniowa, konnica, milicja itd. Niektóre posiadają specjalne atrybuty, których wykorzystanie w odpowiedniej sytuacji na polu walki może przysłużyć się dowódcy, natomiast wiele zależy od tego jakie wojsko wystawia przeciwnik lub przeciwnicy.


Gra zajmuje duuuuużo miejsca :)

https://naforum.zapodaj.net/thumbs/96fdb49e645c.jpg

https://naforum.zapodaj.net/thumbs/f2b8fb21ff94.jpg


adres projektu: http://www.rulersandempires.pl (wraz z forum)

Aktualnie zmierzam do przeniesienia gry na PC.
Ostatnio zmieniony czwartek, 25 sierpnia 2016, 19:51 przez BrigadeGeneral, łącznie zmieniany 2 razy.
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
Szary
Sous-lieutenant
Posty: 363
Rejestracja: środa, 26 lutego 2014, 20:16
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 19 times
Been thanked: 12 times

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: Szary »

O jejku...

Jestem pod niesamowitym wrażeniem ogromu pracy.
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: BrigadeGeneral »

Dziękuję. Było pracy, pomijając czas na tworzenie funkcjonalności itd. to samo zrobienie gry w tej formie (odliczając testowe pionki, panele itd.) zajęło 8 miesięcy, po 10-12 godzin dziennie. Jest tam kilka tysięcy elementów łącznie. Ale gra się świetnie.

Jak ktoś jest z Opola albo okolic, chętnie rozegram partyjkę (3-4 dni grania po parę godzin dziennie).
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: BrigadeGeneral »

Średni czas rozgrywki 15-20 godzin, dużo zależy od doświadczenia graczy. Tury trwają błyskawicznie, walki jednak mogą zająć trochę czasu jeżeli gra się bez ograniczenia (a początkujący gracz nie zmieści się w ramach czasowych przeznaczonych na walkę).
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
Lehto
Adjudant
Posty: 206
Rejestracja: środa, 23 września 2015, 20:38
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 15 times

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: Lehto »

Faktycznie, wizualnie to najwyższa półka (ogromny pracy zdecydowanie się opłacił :)).
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: BrigadeGeneral »

Fajnie, że doceniacie pracę. Ja jednak żałuję, że zdjęcia są takiej kiepskiej jakości, ponieważ nówka aparat w ogóle nie łapał ostrości, bez względu na ustawienia (dopiero niedawno odkryłem blokadę, która za tym stała w obiektywie). Jeśli będzie okazja rozłożyć grę, na pewno wykonam nową sesję - to co widać nie oddaje w pełni klimatu i wyglądu :)

A do gry, jak pisałem, zachęcam!
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: farmer »

Szok!

Jestem pod wielkim wrażeniem ogromu włożonej w grę pracy.

Co zadziwiło mnie najbardziej:
- obłędne wykonanie!
- bardzo duży stopień komplikacji - włącznie z potrzebą używania arkusza, aby zarządzać swoim państwem,
- sama potrzeba używania komputera przy grze wydała mi się niespecjalnie dobrym pomysłem,
- zadziwił mnie (pozytywnie) czas rozgrywki. Przy szczegółowości, o jakiej piszesz, wydawało mi się, że gra będzie ciągnęła się w nieskończoność,
- plansza bitew: czy dobrze mniemam, że jej układ jest stały, zawsze taki sam?
- w sumie, mam wrażenie, że powstał Empire: Total War na planszy?

Kilka pytań mam, przy okazji:
1. Czy bitwy są interesujące? Czy pięćdziesiąta siódma bitwa w danej partii nadal jest ciekawa i chce się ją rozgrywać?
2. Jak, mniej więcej, wygląda rozkład czasu gry pomiędzy mapę strategiczną a mapę taktyczną (bitwy stanowią 20%, 50% czy bardziej 80% czasy rozgrywki)?
3. Jak wyłaniany jest zwycięzca? Czy to gracz, który podbije wszystkich, spełni jakieś cele? Cele militarne, czy również polityczne/gospodarcze?

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: BrigadeGeneral »

Odpowiadam:
- sama potrzeba używania komputera przy grze wydała mi się niespecjalnie dobrym pomysłem,
Potrzeby takiej nie ma. Można zastosować wcześniejszy system (taka maszyna z wałkami wyliczająca losowość, albo jeszcze starszy, z kośćmi). Nie mniej, oba wspomniane powodują dużą stratę jakości/realizmu w potyczce. Zdecydowanie program, ze swoimi 1044 przeliczeniami robi świetną sprawę i klimat. I znacząco skraca czas samej bitwy.
- plansza bitew: czy dobrze mniemam, że jej układ jest stały, zawsze taki sam?
Dosłownie, w tej chwili tak. Wykonałem tylko jedną planszę. Na nią jest nakładana twierdza, jeżeli sceneria tego wymaga.
- w sumie, mam wrażenie, że powstał Empire: Total War na planszy?
Obie gry dotyczą tego samego okresu i są historyczne, więc... tak to E:TW na planszy. W przypadku transferu na PC, w wielu aspektach będzie grą lepszą, rozszerzoną o ciekawe i zupełnie niespotykane rozwiązania.
1. Czy bitwy są interesujące? Czy pięćdziesiąta siódma bitwa w danej partii nadal jest ciekawa i chce się ją rozgrywać?
Bitwy, w moim odczuciu (i z opinii osób mających okazje pograć) są fascynujące. Przeszło 500 bitew za nami, w tym takie po 40-50 jednostek (circa 75000 ludzi) i żadna nie była nużąca. Wiele zależy od taktyki, posiadanego stanu wojska, jednostek. Od wydarzeń w biegu walki, błędów, dobrych zagrań. Mieliśmy raz bitwę, w której okrutnie dostawałem baty od kumpla, aby w ostatniej szarży ciężką jazdą wbić się w jego szeregi i zmusić do okrążenia moich wojsk trzonowych, co spowodowało taki chaos w jego szeregach, że nie miał czasu na reakcję. I praktycznie każda walka przez to jest inna.
2. Jak, mniej więcej, wygląda rozkład czasu gry pomiędzy mapę strategiczną a mapę taktyczną (bitwy stanowią 20%, 50% czy bardziej 80% czasy rozgrywki)?
Jeśli wiesz, co chcesz zrobić (szkolenie, budowa, przydziały jednostek), to strategiczne ruchy zajmują od 20 sekund do 1 minuty, nie więcej. To zasługa całkowicie uproszczonego pulpitu, gdzie łatwo można przestawić kolejkę szkolenia, złożyć jednostkę itd. To są dosłownie proste klocki do ułożenia. Bitwy trwają od 5 do 20 minut (te większe nieco dłużej, a jak gramy bez sztywnych ram czasowych, to pozwalamy sobie na rozrywkę i po 3h. Wiesz, piwko, pogadanka, ruch...). Jak to w strategii, najdłużej wpatrujesz się w mapę i oceniasz, co się dzieje za twoimi granicami.
3. Jak wyłaniany jest zwycięzca? Czy to gracz, który podbije wszystkich, spełni jakieś cele? Cele militarne, czy również polityczne/gospodarcze?
To zależy od tego, jakie cele sobie ustalimy (i jakim czasem dysponujemy). Na weekend, np. to jest rozgrywka podbij najwięcej ziem - kto ma więcej regionów w niedzielę wieczorem, ten jest winner. Albo tryb gospodarczy - zbuduj jak największą armię (co jest wyzwaniem samo w sobie). Albo punktowanie za rozwój gospodarczy: budynki, Wielcy Ludzie. Opcji jest bardzo wiele. Gra pod tym względem jest elastyczna.
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: Umpapa »

Imponujące, szczerze podziwiam.

Zgłoś to też na BGG.
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: BrigadeGeneral »

BGG?

20-go listopada wystawiam grę na Opolconie w Opolu. Zrobię wówczas zdjęcia w znacznie lepszej jakości, więc z pewnością dodam je w tym wątku lub w wątku Rulers adn Empires (również na tym forum).
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Pułkownik
Posty: 1325
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 15:26
Lokalizacja: Opole
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: Lord Voldemort »

BrigadeGeneral pisze:BGG?
https://boardgamegeek.com/
BrigadeGeneral pisze:Fajnie, że doceniacie pracę. Ja jednak żałuję, że zdjęcia są takiej kiepskiej jakości, ponieważ nówka aparat w ogóle nie łapał ostrości, bez względu na ustawienia (dopiero niedawno odkryłem blokadę, która za tym stała w obiektywie). Jeśli będzie okazja rozłożyć grę, na pewno wykonam nową sesję - to co widać nie oddaje w pełni klimatu i wyglądu :)

A do gry, jak pisałem, zachęcam!
Opole, stolicą nie tylko polskiej piosenki, ale i gier strategicznych :twisted:
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: BrigadeGeneral »

Mała relacja z naszej pierwszej wystawy gry: http://rulersandempires.pl/viewtopic.php?t=49
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: BrigadeGeneral »

Za sugestią farmera, kilku znajomych oraz graczy z Opolcon, stworzyłem system kart do rozgrywki planszowej. Działa identycznie jak ten na komputerze: zawiera atak frontalny, flankowanie, atak od tyłu, szarżę, morale, osłabienia jednostki (pułku), a także doświadczenie. I, co ważne, jest bagatelnie prosty w obsłudze. A ponieważ wydrukowałem pionki w 3D z plastiku, zrobiłem nową twierdzę i mapę, całość będzie wyglądała 100% profesjonalnie, za co ręczę głową i jestem z siebie bardzo zadowolony.

Tym sposobem uzyskałem 100% gry planszowej z jeszcze lepszym klimatem, i bez potrzeby używania komputera. Kiedy tylko zmontuję te elementy i zrobię poprawne zdjęcia, wrzucę wszystko aby się pochwalić (tak, bo naprawdę jestem z siebie zadowolony!). Wrzucę także pełną instrukcję do gry taktycznej z opisanym systemem Rulers and Empires System Rozgrywki Taktycznej na planszy.
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: Raleen »

Czym ten system kart różni się od znanego z gry "Hannibal: Rome vs Carthage"? Jeśli się różni? ;)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
BrigadeGeneral
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 23:51
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Gra planszowa "Królestwo"

Post autor: BrigadeGeneral »

Tamtego nie znam. Jak już go zaprezentuję, to wypowiedzą się ci, co się znają. Jestem autorem tego systemu, więc są małe szanse, aby w jakikolwiek sposób był powiązany z innym systemem (zważywszy na fakt, że w ostatnią planszówkę grałem w 1997 roku i był to Warhammer, szanse na podobieństwo są znikome).

Mój system bazuje na rozwiązaniu z gry "Królestwo" (tej pierwszej, fantasy) i połączeniu z systemem komputerowym, czyli tablicą przeliczeń ataków z "Królestwo II". Stworzyłem teraz odpowiednie karty, które w sposób dosłowny przenoszą tabelę tych 1044 możliwości na karty. I, jak wspomniałem, jest to diabelnie proste, a daje ogromne możliwości.
Rulers and Empires- Projekt polskiej gry strategicznej dla 560 graczy!
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”