Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 511
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 188 times
Been thanked: 115 times

Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Obrazek
Szanowni Państwo!
Od pewnego czasu pracuję nad projektem pewnej gry planszowej.
miałaby to być strategia historyczna dla 2-4 graczy o rozbiciu dzielnicowym, bardziej dyplomatyczno-ekonomiczna, a cz z istotnymi elementami wojennymi,
gra obejmuje okres 1210-1310 podzielony na 10 tur
grywalne frakcje:
Śląsk (Henryk Brodaty), Wielkopolska (Władysław Laskonogi), Sandomierskie (Leszek Biały zaczyna jako senior), Mazowsze (Konrad Mazowiecki)
“5 graczem” jest dzielnica senioralna (sterowana przez jednego z graczy - może się to zmieniać w wyniku licytacji) ale o osobnych prowincjach i wojsku.
Do tego mamy 5 potęg ościennych (i 6 która może się pojawić) z którymi można zawierać sojusze, ale i które mogą zajmować nasze prowincje (Węgry, Brandenburgia, Czechy, Ruś, Pomorze, Krzyżaków) oraz działających nieco inaczej pogańskich Jaćwingów.
Wreszcie istotnym miejscem naszych działań jest również dwór papieski.

Celem gry w sensie fabularnym jest zjednoczenie królestwa polskiego
można to osiągnąć poprzez
-zajęcie zbrojne 3 z 5 stolic
- lub zdobycie największej liczby punktów królestwa na koniec gry - dostaje je się - po 1 za każdy punkt wpływu papieskiego (limit 5), za różnego rodzaju żetony osiągnięć (związane głównie z wydarzeniami zewn., typu wzięcie udziału w krucjacie”), +1 za każdą kontrolowaną katedrę, +3 za zdobyte stolice, +4 za bycie seniorem
- zdobycie korony - w sytuacji gdy posiadamy maksymalny wpływ papieski, nie mamy ekskomuniki, jesteśmy seniorem lub dzielnica senioralna nie istnieje i wyprawiamy poselstwo do kurii papieskiej na normalnych zasadach - gra się kończy (ale dopiero po skończeniu rozpatrzeniu wydarzeń kolejnej rundy), o ile utrzymamy tron seniora.
Gra może skończyć również się przez zdobycie tronu Polski przez Czechów.

Tura dzieli się na 4 fazy:
fazę królestwa - losowane są karty wydarzeń - I kurii papieskiej, II Królestwa Polskiego, III państw ościennych;
fazę kanclerza - polityka zagraniczna - gracz wysyła kanclerza do kurii papieskiej w celu np. ofiarowania daru (standardowa akcja dająca wpływ papieski), oczyszczenia się z zarzutu herezji lub prośby o zdjęcie ekskomuniki albo na dwór państwa ościennego w celu zawarcia sojuszu;
fazę wojewody - gracz zwołuje w jednej prowincji wici wojenne (co pozwala na dokonanie najazdu na prowincję innego gracza lub państwo ościenne) albo wiec, dzięki czemu uzyskuje punkty legalizmu (patrz niżej);
fazę komornika - gospodarcze - lokacja wsi, klasztorów, lokacja miast, a następnie podliczenie wydatków i dochodów.

Zasadniczo obecnie jest jedna faza, w której graczy zagrywają karty na wydarzenia lub akcje. Wysyłanie poselstw, zwoływanie wieców oraz lokowanie nadań to akcje.

Zasoby występujące w grze: dukaty - za nie budujemy, używane również przy akcjach dyplomatycznych,
legalizm - zdobywany za wiece, niektóre nadania (opactwa), wykorzystywany do dyplomacji, dokonywania nadań, a ponadto przy licytacjach o tron seniora,
jako że w ówczesnej epoce nie było stałych armii, rycerstwo również jest zasobem, symbolizującym liczbę chorągwi naszych wasali, jakie możemy powołać w danej turze (wszystkie oddziały są odwoływane na koniec każdej tury)
Każdy z graczy może w dowolnym momencie gry przekazać innemu dowolną liczbę dukatów lub zwrócić mu jego startową rodową lub (seniorowi) senioralną prowincję albo przekazać dowolną zdobytą prowincję (inna niż własna startowa rodowa lub startowa senioralna w wypadku seniora), można też zawierać umowy (ja Ci udzielę wsparcia zbrojnego a Ty mi zapłać), które, jeśli są natychmiast wykonalne, są wiążące.
Wpływ papieski jest specyficznym zasobem, liczącym się przede wszystkim do zwycięstwa. W trakcie gry może jednak być wykorzystywany do na przykład próśb o założenie biskupstwa i erekcję katedry.

Gra posiada grupę na facebooku:
https://www.facebook.com/groups/1509364 ... 3/?fref=ts

Wszystkie szczegółowe pliki gry są w jednym miejscu:
https://drive.google.com/drive/u/1/fold ... GFEQ3lNNmM


Szczegółowe pliki:
budowa tury: https://docs.google.com/document/d/1jlF ... vv8oI/edit
karty wydarzeń: https://docs.google.com/document/d/1Cvm ... 3480912923
akcje: https://docs.google.com/document/d/10VY ... BH9Z0/edit
wojaczka https://docs.google.com/document/d/17GR ... fhDHU/edit
gospodarka - nadania w prowincjach: https://docs.google.com/document/d/1Yl0 ... UuDc0/edit

robocza lista kart: https://drive.google.com/file/d/11DGqbB ... sp=sharing
lista żetonów - https://drive.google.com/open?id=1lREWS ... htClc7OKr4


Każdą pomoc miło przyjmę. Gdyby ktoś był zainteresowany w pomocy przy testach - mieszkam w Warszawie.
Poza poradami co do mechaniki, aspektu historycznego również miło przyjmę pomoc w aspekcie tak prozaicznym, jak jak wykonać wygodny prototyp ;)
Ostatnio zmieniony środa, 2 października 2019, 16:35 przez Man of Lowicz (dawniej Lauenburg), łącznie zmieniany 10 razy.
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Samuel
Colonel en second
Posty: 1443
Rejestracja: wtorek, 22 listopada 2011, 23:27
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 45 times

Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Post autor: Samuel »

Witaj,
myślę, że pomysł na tematykę jest bardzo ciekawy, wart uwagi także w tym gronie nawet, jeśli gra nie jest typowo wojenna. Sądzę, że warto nawiązać kontakt z Kolegami z Warszawy i dlatego radzę wpaść na najbliższy konwent za półtora tygodnia na Politechnice. Zawsze będzie okazja żeby pogadać, zawrzeć znajomości, może nawet znaleźć testerów - no i zapoznać się z kolejnymi grami i mechanikami. Samego projektu nie chciałbym oceniać zwłaszcza, że jak sam piszesz nie odbyła się na razie nawet jedna pełna rozgrywka testowa. Jako twórca gry nauczony na własnych błędach doradzałbym nie poddawać za wcześnie szczegółowych zasad pod publiczną dyskusję, zanim sam autor nie zorientuje się, jak co działa w praktyce. Kibicuję przedsięwzięciu, mam nadzieję, że będzie miało ciąg dalszy.
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 511
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 188 times
Been thanked: 115 times

Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Pytanie bardzo techniczne - jak radzicie wydrukować planszę by była odpowiednio duża? (A2 jest za małe)
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Samuel
Colonel en second
Posty: 1443
Rejestracja: wtorek, 22 listopada 2011, 23:27
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 45 times

Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Post autor: Samuel »

A jaki jest problem z wydrukowaniem większej planszy (poza finansowym)?
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 511
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 188 times
Been thanked: 115 times

Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Chyba na chwilę obecną problem dotyczy głównie tego, że nie mam pomysłu jak wydrukować mapę by w prowincjach zmieściły się wszystkie żetony jakie planowałem.
Generalnie mam problemy z wykonaniem prototypu. Pierwszy składał się z papierowych elementów, strasznie niewygodnych
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Post autor: farmer »

Ciekawa tematyka :).

Ostatnio widziałem, że kolega tworzy grę z tego samego okresu ;>. Nawet plansze macie podobne...
Może przyda Ci się namiar, aby wymienić się uwagami/pomysłami:

http://strategie.net.pl/viewtopic.php?f ... 19#p276519

pozdr,
farm
Ostatnio zmieniony piątek, 12 lutego 2016, 11:22 przez farmer, łącznie zmieniany 1 raz.
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
Indar
Błędny rycerz
Posty: 1088
Rejestracja: piątek, 5 maja 2006, 20:08
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Post autor: Indar »

Szkoda tylko że nie kontynuował tego dalej. A gra zdaje się sądząc po zdjęciach jest już po finalnych testach.
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 511
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 188 times
Been thanked: 115 times

Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Indar pisze:Odokar prezentował grę również tutaj:
http://strategie.net.pl/viewtopic.php?f ... 19#p276519

Szkoda tylko że nie kontynuował tego dalej. A gra zdaje się sądząc po zdjęciach jest już po finalnych testach.
A tak, widziałem (uprzedzając - dużo później niż wpadłem na i zacząłem pracować nad swoim projektem). W sumie tamta gra zdaje się dzieje się nieco później (jest osobna dzielnica kujawska - czyli po śmierci Konrada Mazowieckiego, ponadto są Krzyżacy), ponadto jest grą wybitnie wojenną (i co ciekawe - ze stałymi armiami z tego co widzę), podczas gdy ja chciałbym by osią mojej były dyplomatyczne starania o Koronę (oczywiście wojna jest przedłużeniem dyplomacji ;) ) oraz rozwój ekonomiczny księstw (w tym kolonizacja na prawie niemieckim, emancypacja kościoła, nadania lenne, a najchętniej również wykształcanie się szlachty poprzez system immunitetowy).

Cóż, po 20.02. postaram się sporządzić jakiś w miarę wygodny prototyp i spróbować zacząć testy. Gdyby ktoś był chętny do udziału - z góry dziękuję!
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Post autor: farmer »

Życzę powodzenia!
Mam nadzieję, że projekt będzie zmierzał prostą drogą do wydania :).

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
Indar
Błędny rycerz
Posty: 1088
Rejestracja: piątek, 5 maja 2006, 20:08
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Post autor: Indar »

Erneście, nie doczytałem skąd jesteś?
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 511
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 188 times
Been thanked: 115 times

Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Indar pisze:Erneście, nie doczytałem skąd jesteś?
Obecnie zamieszkuję głównie w Warszawie.
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
maciunia
Porucznik
Posty: 715
Rejestracja: piątek, 1 lutego 2008, 16:00
Lokalizacja: WWY
Kontakt:

Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Post autor: maciunia »

Kibicuję projektowi, jak byś miał moduł do Vassala, to służę pomocą w testach.
Mówimy gierka, myślimy zjarka.
Youtube nie jest od tego, żeby ludzie go oglądali, tylko od tego, żeby dawali suby - WojennikTV
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Post autor: Raleen »

Wreszcie udało mi się znaleźć trochę czasu (i zapału) by przeczytać wszystko, bo bez tego to szkoda gadać po próżnicy...

Bardzo się cieszę, że to nas zawitałeś (tak jak Ci już wspominałem). Największy plus jaki widzę zapoznając się z tym projektem jest moim zdaniem taki, że ogólnie wiedzy o epoce Ci nie brak. W każdym razie czujesz o co chodzi. Także jak patrzę na cele rozgrywki czy położenie nacisku na takie mniej oczywiste dla mniej obeznanych z tą tematyką osób sprawy jak: 1) walka o przywileje szlacheckie, 2) znaczenie papiestwa, 3) kolonizacja na prawie niemieckim i wreszcie wszystko co związane z powstawaniem monarchii stanowej.

Temat rozbicia dzielnicowego nie jest oczywiście nowy i od razu powiem, że dla tego typu gier wydaje mi się jednym z popularniejszych (tzn. wielu ludziom on przychodzi do głowy...). Poza linkowanym tutaj projektem znam jeszcze co najmniej jednego gracza, który zrobił swego czasu grę o tym okresie, sam też mam do tej tematyki co nieco w szufladzie, ale szczęśliwie trochę inny typ gry i od innej strony podszedłem do tematu.

Z rzeczy trochę mniej mnie przekonujących, to mogę powiedzieć, że Grę o tron znam głównie z opowieści, ale patrząc np. na fazę wojewody u Ciebie i ogólnie na sposób rozstrzygania walk widzę pewne rzucające się w oczy (nawet dla mnie) podobieństwa. Nie chodzi mi w tym momencie nawet o to, że coś kopią z innej gry tylko wydaje mi się, że można te rzeczy dużo lepiej i ciekawiej rozwiązać.

W ogóle jedno z pytań podstawowych - dlaczego całkowicie zrezygnowałeś z kostki albo jakiegoś innego czynnika losowego? Bo generalnie wychodzi mi, że efekty poszczególnych działań następują automatycznie.

Od strony historycznej jak trochę się zagłębić, to można by mnóstwo wątków podjąć.

Np. 1) Katedry i ich zakładanie - sprawdzałeś czy w okresie, w którym osadzona jest gra powołano w Polsce jakiekolwiek biskupstwo, bo ja poza chełmińskim nie kojarzę (ew. jeszcze biskupstwo misyjne w Prusach)?
2) Podział na frakcje - tutaj podstawowym problemem jest to, że typową cechą rozbicia dzielnicowego w Polsce było coraz większe rozdrobnienie czyli powstawanie coraz większej liczby dzielnic z podziału tych kilku podstawowych. Gdzieś od połowy wieku XIII Polska to nie są dwie, trzy czy cztery dzielnice tylko jest ich kilkanaście. Przyznam, że sam nie wiem jak w grze w mądry sposób to rozwiązać, żeby było i grywalnie i historycznie.

Tyle na wstępie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 511
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 188 times
Been thanked: 115 times

Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Bardzo dziękuję za to uwagi.

Co do powyższych:
1. Akurat w obecnym wyglądzie faza wojewody jest w bardzo drobnym stopniu podobna do Gry o tron. Niemniej jestem otwarty na wszelkie sugestie co do jej urozmaicenia.

2. Hmm... Jestem sceptyczny co do losowości. Akurat ten aspekt "Gry o tron" (acz łagodzony przez karty postaci - u mnie istotnie czegoś takiego nie ma) - względna pewność wyników starć bardzo mi się podoba. Z drugiej jednak strony istotnie myślałem czy jednak nie lepiej byłoby czegoś takiego wprowadzić (choćby opcjonalnie), ale na chwilę obecną nie przychodzi mi do głowy żaden sensowny i w miarę historyczny mechanizm. Jestem jednak (j. w.) otwarty na wszelkie propozycje.

3. Katedry - mi znany jest przykład diecezji (misyjnej dla Rusi) łukowskiej, założonej przez Bolesława Wstydliwego. Już jednak z faktu, że we wcześniejszym wieku XI powstawało ich całkiem sporo, wynika moim zdaniem to, że i potem mogły powstawać. Moim celem nie jest dokładne odtworzenie wydarzeń okresu pogłębiającego się rozdrobnienia, raczej ma to być coś w stylu symulatora europouniversalisowego (czy raczej Crusader Kingsowego w tej sytuacji ;) ), którego celem jest raczej poprawienie historii niż jej odtworzenie, że tak powiem.

4. Z tego samego powodu za punkt wyjścia przyjąłem moment względnej równowagi i jedności państwa. Ewentualne roszczenia kolejnych juniorów mogłyby być dodatkowym wyzwaniem, acz na chwilę obecną nie mam przygotowanego mechanizmu, który by na to pozwalał, nie chciałbym by były jednak osią gry.

Na koniec - gra niestety cały czas nie doczekała się testów. Towarzystwo z którym grywam w gry raz że spotyka się rzadko i w niepewnym składzie, a dwa że niewielu jego członków ma doświadczenie. Mam na chwilę obecną pewien prototyp - mało wprawdzie wygodny, ale lepszy taki niż żaden. Może Panowie w Agresorze byliby skłonni pomóc z testami?
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
LordDisneyland
Adjoint
Posty: 763
Rejestracja: środa, 23 września 2015, 18:06
Lokalizacja: Warszawa, Warszawa Warszawa

Re: Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego

Post autor: LordDisneyland »

Strasznie trudny temat i strasznie ciekawy, jeśli chodzi o grę... tak że brawo, ale losowość być musi - czy to kostka, czy karty wydarzeń {"Lestko z łaźni uciekł"/ "Łokietek przez mieszczan ubity"}, bo inaczej pozostanie żmudne odtwarzanie niełatwego losu biednych xiąźąt 8-)
PS - I warunki pogodowe! Od plonów przeca wiele zależy!

Ależ opcji... no nic, powodzenia życzę!
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”