Medieval Battle: Dowódca

Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Medieval Battle: Dowódca

Post autor: Antypirx »

Jak już wcześniej w innym miejscu wspomniałem, w zaawansowanym przygotowaniu jest rozszerzenie pt.:
"Medieval Battle: The Commander"

Dodatek wprowadza do gry postać dowódcy i żeton jego straży przybocznej, który może brać udział w walce, tak jak pozostałe jednostki.
Udział dowódcy w grze pozwoli na wprowadzenie elementu zaskoczenia przeciwnika manewrem lub specjalnym rozkazem, w ramach potencjału dowódcy, konfigurowanego odrębnie dla każdej rozgrywki.
Potencjał ten ustalany jest kombinacją Umiejętności dowodzenia i Charyzmy.

Mechanizm konstruowania charakterystyki konkretnego dowódcy oraz zakresy/sfery oddziaływania cech UD i Ch jest zamknięty, natomiast otwarta jest lista rozkazów do zastosowania w ramach określonego poziomu cech dowódczych.

Założenia:
- lista rozkazów, dla potrzeb taktycznej skali mapy, nie powinna przekraczać docelowo 10 pozycji (w pierwszym rzucie 6/7), które odpowiadałyby w maksymalnym stopniu rozkazom, które mogły być wydawane poszczególnym oddziałom podczas starcia,
- rozkaz, to (głównie) manewr możliwy dzięki bezpośredniemu oddziaływaniu dowódcy obecnego na polu bitwy, stwarzający ograniczoną możliwość wyjścia poza reguły standardowe dotyczące przemieszczania oddziałów lub modyfikujący wynik starcia; w grach bitewnych pre-nowoczesnych często stosowanym odpowiednikiem jest np. modyfikator "+1 do rzutu" ;).

Rozkazy, które do rozwinięcia "Dowódca" wejdą na pewno (przy czym pozycje 4 i 5 mogą ulec połączeniu) to:

nazwa / typ jednostki / efekt

1. utrzymanie pozycji / atakowana piechota lub pikinierzy / większe straty obu stron

2. oskrzydlenie / każda / większy zasięgu ruchu w strefie kontroli 1 oddziału przeciwnika

3. przełamanie / każda (lub każda oprócz łuczników) / większy zasięgu ruchu w strefie kontroli 2 lub więcej oddziałów przeciwnika

4. współdziałanie /każda / manewr 2 lub większą ilością oddziałów, z możliwym, ale nie obligatoryjnym atakiem

5. atak frontalny / każda oprócz łuczników / manewr 2 lub większą ilością oddziałów, zakończony atakami


Co do paru innych się waham (pościg, odwrót, odwrót pozorowany). Szukam pomysłów lepszych niż moje :D Najlepiej takich rozkazów, które mogły być wydawane za pomocą sygnałów (chorągwie, rogi).
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Re: Medieval Battle: Dowódca

Post autor: Antypirx »

Wiadomo też, że nie chodzi tu o rozkazy z kategorii ogólnej typu:
"Bij Moskala!"
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Re: Medieval Battle: Dowódca

Post autor: Antypirx »

Przy tysiącu ekspertów i założeniu 1 milipomysłu na eksperta liczyłem na co najmniej 1 pomysł :idea:
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: Medieval Battle: Dowódca

Post autor: Raleen »

Jak ogólne mają być rozkazy?

Może być np. powstrzymanie pościgu, bo w wielu bitwach średniowiecznych jak jednostki ruszyły w pościg to trudno było je potem zatrzymać. Może być oderwanie się od przeciwnika, bo to też była trudna operacja i tylko dla wyszkolonych jednostek i z odpowiednim dowódcą. Jak mamy średniowiecze to brakuje mi jakichś specjalnych zdolności dotyczących szarży - w końcu to epoka, w której kawaleria była najpotężniejsza. Na pewno dowódcy (ci bardziej charyzmatyczni) potrafili też zawracać oddziały do walki nawet jak przeciwnik był niedaleko. To tak na szybko ;)

Od strony historycznej to z pewnością dodatkowe możliwości stwarza opracowywanie specjalnych zasad dla poszczególnych armii/podokresów średniowiecza.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Re: Medieval Battle: Dowódca

Post autor: Antypirx »

Zasad specjalnych i takich jednostek nie chciałbym wprowadzać w tym momencie, aczkolwiek oddział typu "miotacze płonących kul", choćby dla rozgrywek w bitwy Mongołów, prędzej, czy później musi się pojawić. Na pewno takimi będą jednostki oblężnicze.
Natomiast oderwanie się od przeciwnika pasuje do założonej formuły jak ulał! Nadaje się także do wykonania jako manewr łączony. Dopiszę to :mrgreen:
Z kolei w MB domniemywa się, że każdy atak kawalerii zawiera element szarży i jest to już wpisane w wyniki starcia z udziałem tej jednostki (pewna przewaga, gdy atakuje).
Powstrzymanie pościgu - mogłoby funkcjonować, aczkolwiek wymagałoby modyfikacji reguły podstawowej, w ten sposób, że zakładałaby ona automatyczny pościg w sytuacji, gdy dotyczyłby jazdy. To mogłoby być ciekawe, bo przewidywałoby coś w rodzaju obowiązkowego zbijania (warcaby), przy czym tylko w przypadku części jednostek.
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: Medieval Battle: Dowódca

Post autor: Raleen »

Nie znam zasad (coś tam próbowałem kiedyś czytać, ale jak to często bywa, były równolegle inne sprawy...), a to by oczywiście pomogło w formułowaniu większej liczby konstruktywnych propozycji. Cieszę się, że jakoś mogłem choć tyle pomóc.

Co jeszcze mogłoby być? Czasem na to by ugrupować żołnierzy w określoną formację wpadali tylko wybitni dowódcy. Jakoś to też można próbować oddać. Zdarzały się różne fortele, np. porzucanie kosztowności w celu zatrzymania pościgu - ścigający żołnierze rzucali się na błyskotki i przerywali pościg a czasem bywało, że przeciwnik wracał i zadawał im klęskę, np. z tego co pamiętam w odniesieniu do bitwy z Tatarami (Mongołami) pod Chmielnikiem tak było.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Re: Medieval Battle: Dowódca

Post autor: Antypirx »

Te 2 idee, które podałeś wcześniej, są na tyle przydatne, że pozwolą mi domknąć listę podstawową dla potrzeb tego rozwinięcia gry.
Co do akcji typu fortele, to mam wątpliwości. Gdy występują jako zaskakujące działania, to trochę mi przypominają mechaniki typu "Deus ex machina", a zależy mi na utrzymaniu oparcia rozgrywki na pięknie manewru :D
Co do formacji, to brałem je pod uwagę, aczkolwiek na ten moment rozwoju domniemywa się, że w parametrze potencjału bojowego jednostki są ujęte jej możliwości walki formacją. Nie wykluczam jednak pójścia w takim kierunku, że opanowanie pewnej umiejętności przez dowódcę pozwoli niektórym oddziałom walczyć wydajniej np. pikinierzy jako schiltron.
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”