Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

loker
Carabinier
Posty: 20
Rejestracja: wtorek, 10 września 2013, 08:53
Been thanked: 2 times

Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: loker »

Jako, że jest to mój pierwszy post na tym forum (chociaż czytam je od kilku lat) chciałbym wszystkich serdecznie powitać. Jakiś czas temu na forum gry-planszowe.pl zamieściłem link do materiału prezentującego prototyp mojej gry pt. "Monte Cassino. Atak polski" (https://www.youtube.com/watch?v=2ce49IIsMjs). Ponieważ korzystając z chwili wolnego przygotowałem na szybko dwa krótkie filmiki prezentujące w skróconej wersji zarys mechaniki postanowiłem je zaprezentować. Linki do filmików: https://www.youtube.com/watch?v=lXx7QhEMvm8 oraz https://www.youtube.com/watch?v=QsZhAzU4qjM. Dostępna jest również wstępna wersja instrukcji, do ściągnięcia pod adresem : http://chomikuj.pl/grydominika/Dokumenty. Wiem, że to forum gromadzi głównie miłośników strategii typu hex & counters, a moja gra to raczej jednoosobowy ameritrash, ale może kogoś zainteresuje tematyka.
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 119 times
Been thanked: 409 times

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: RAJ »

loker pisze:Wiem, że to forum gromadzi głównie miłośników strategii typu hex & counters
Źle wiesz. :)
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: Leliwa »

Eee tam źle. Po prostu odkrył tylko jedną ze stron forum.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: Raleen »

Chciałem Cię również serdecznie powitać na forum. Tak jak koledzy pisali, nie zajmujemy się jedynie grami heksowo-żetonowymi, ale generalnie wszystkimi grami o tematyce historycznej - jak wskazuje tytuł naszego forum. Również jeśli rozejrzysz się po recenzjach znajdujących się na portalu i innych materiałach, znajdziesz tam teksty poświęcone różnym grom.

Obejrzałem dwa filmiki, przyznam się, że na razie te krótsze. Gratuluję pomysłu, widać, że gra jest zaawansowana.

Na początek ogólnie chciałem zapytać do kogo adresujesz swoją grę? I druga sprawa w jakie gry planszowe do tej pory grałeś i co ewentualnie było dla Ciebie punktem odniesienia?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
loker
Carabinier
Posty: 20
Rejestracja: wtorek, 10 września 2013, 08:53
Been thanked: 2 times

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: loker »

Oczywiście jestem świadomy istnienia innych gier wojennych poza h&c, ta uwaga była być może zbyt szufladkująca, za co przepraszam.
Co do mojej gry to trudno powiedzieć do kogo ją adresuję, myślę, że istnieje jakieś grono graczy, którzy lubią sobie pograć w grę dla jednej osoby w zaciszu swojego wargame room’u. To pewnie byłby jakiś target, chociaż oczywiście zdaję sobie sprawę, że gra nie zostanie wydana; jednoosobówka w klimatach II Wojny Światowej to jednak kompletna nisza. Gra powstała z jakiegoś rodzaju fascynacji bitwą pod Monte Cassino, jej przebieg chciałem przedstawić za pomocą mechaniki podobnej do tych w grach karcianych typu LoTR:LCC lub Mage Knight. Podstawową sprawą było dla mnie to, żeby w grze była mapa terenu na którym walczyli Polacy (niesamowite są te wszystkie nazwy miejsc: Gardziel, Widmo, Monte Calvary) i stąd taka hybryda planszowo-karciana o w sumie, mimo zapożyczeń, dość oryginalnej mechanice.
Jeśli chodzi o gry w jakie grałem to jestem z tego pokolenia, które pamięta jeszcze wydawnictwa Dragona (Kreta, Ardeny Tannenberg). Aktualnie brak czasu uniemożliwia mi zasmakowanie w nowoczesnych planszówkach GMT, ale czasami zmuszam syna do grania w Fading Glory lub Fires of Midway.
Mam jeszcze w planach parę rzeczy związanych z moją grą, zamierzam poprawić instrukcję, przygotować porządną wersję print&play i stworzyć jakieś ciekawe scenariusze. Tak więc jeśli Szanownym Użytkownikom to jakoś szczególnie nie przeszkadza będę raz na jakiś czas coś wrzucał aż do naturalnej śmierci projektu.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: Raleen »

Zwłaszcza gdy się spojrzy na planszę z mapą terenu historycznego jako podkładem, to widać, że jesteś pasjonatem. Czytałem nie tak dawno temu o Monte Cassino HB-ek Zbigniewa Wawera (wiem, że wydał też obszerniejszą książkę o tej bitwie), więc w tej chwili nie jestem w stanie ocenić, ale czy nie było jakichś innych możliwości natarcia niż historyczne? Tak się tylko luźno zastanawiam, bo wiem, że teren był oczywiście górski, a on zawsze kanalizuje kierunki natarcia. Pytam, bo patrząc na planszę widzę, że jest to u Ciebie dość ściśle ustalone, zapewne według tego jak historycznie przebiegały natarcia. Poprzyglądam się jeszcze uważniej i postaram się coś więcej napisać, co może ewentualnie wyda Ci się pomocne, a jak nie to będzie stanowić przynajmniej przyczynek do jakiejś dyskusji.

Co do wrzucania wszelkich materiałów, zapowiedzi newsów i innych dotyczących gry, zapraszamy i zachęcamy. Staramy się, żeby forum było maksymalnie otwarte. W ogóle to forum zaczynało jako forum projektów autorskich gier historycznych, co nadal jeszcze trochę po nim widać, głównie jak się przegląda ten dział (ale i niektóre inne miejsca). Z czasem rozwinęły się inne funkcje. W przyszłości chętnie zamieścimy też do ściągnięcia na portalu wersję print & play jak będziesz miał już dopracowaną wersję.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 119 times
Been thanked: 409 times

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: RAJ »

loker pisze: będę raz na jakiś czas coś wrzucał aż do naturalnej śmierci projektu.
Wrzucaj wrzucaj...
I nie przesądzaj tak absolutnie o tym, że gra nigdy nie wyjdzie.
Jezeli będzie odpowiednio ciekawa i regrywalna, to kto wie?
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
loker
Carabinier
Posty: 20
Rejestracja: wtorek, 10 września 2013, 08:53
Been thanked: 2 times

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: loker »

Plansza to oryginalna mapa sztabowa polskiego korpusu z naniesionymi planami ostrzału artylerii, dlatego jest tak mało czytelna, ale pomyślałem, że fajnie będzie ją wykorzystać w prototypie, oczywiście głównie dla chromu.
Co do oceny innych możliwości kierunków natarcia to trudno mi to kompetentnie ocenić. Przeczytałem parę publikacji o tym starciu, ale w najmniejszym stopniu nie czuję się czymś w rodzaju eksperta. W każdym razie generalnie wszystkie bitwy o Cassino na tym poziomie taktycznym były po prostu natarciem na wprost, prosto pod lufy MG-42, nie było mowy o jakiś manewrach oskrzydlających. W użyciu była głownie stara dobra taktyka z I wojny: najpierw artyleria, potem piechota. To chyba też jest przyczyną, oczywiście obok mniejszego znaczenia politycznego, dla której front włoski nie jest tak powszechnym tematem gier jak Francja czy front wschodni. Moja gra w tym sensie nie daje graczowi zbyt dużego wyboru alternatywnych metod dowodzenia, wyboru innego kierunku natarcia itd. Może to być w oczach graczy wada ale mi chodziło bardziej o odtworzenie atmosfery bitwy, jej charakteru, przedstawienie teatru i aktorów.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: Raleen »

Informacja o grze (wraz z linkiem do filmu) na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=122
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
loker
Carabinier
Posty: 20
Rejestracja: wtorek, 10 września 2013, 08:53
Been thanked: 2 times

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: loker »

Witam ponownie. Chcąc uczcić kolejną rocznicę bitwy o Monte Cassino postanowiłem się spiąć i przygotować zdecydowanie lepszą wersję instrukcji ( http://chomikuj.pl/grydominika ), oraz opis pierwszego, treningowego scenariusza ( https://zapodaj.net/1a1bf9303ac3e.jpg.html ). Myślałem, że dam radę na 11.05, kiedy to miało miejsce pierwsze polskie natarcie, ale niestety nie udało się. W przygotowaniu jest wersja na Sun Tzu i pełnoprawna print and play, mam nadzieję to skończyć do połowy czerwca.
loker
Carabinier
Posty: 20
Rejestracja: wtorek, 10 września 2013, 08:53
Been thanked: 2 times

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: loker »

Ponieważ mamy kolejną rocznicę sławnego boju o benedyktyński klasztor, w ramach uczczenia, podlinkowuję bardzo wstępną wersję nowej planszy. Powodowany zapewne nostalgią, która coraz częściej wraz z wiekiem mnie dopada, zmieniłem koncepcję na planszę heksagonalną. To oczywiście wprowadziło spore zmiany w mechanice gry, z którymi staram się bohatersko, ale z coraz mniejszą wiarą w zwycięstwo, walczyć. Mój pesymizm dotyczący perspektywy skończenia gry umacnia świadomość, że od ostatniego wpisu na tym forum upłynął równo rok, a postępy są mizerne. W każdym razie obiecałem sobie, że następnego wpisu na rocznicę nie będzie, jeśli całość nie będzie gotowa i udostępniona spragnionym graczom. Wiem, że plansza jest brzydka, znając moje zdolności raczej lepsza nie będzie, ale do testowania się nada. link: https://zapodaj.net/54cc56329849f.jpg.html.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: Raleen »

Co do planszy, warto się rozejrzeć czy nie znajdzie się jakaś przyjazna dusza, która pomoże Ci z grafiką, natomiast jeśli miałbym do czegoś uwagę to te małe symbole u dołu heksów nie są zbyt widoczne, chyba że wydruk będzie w trochę większym rozmiarze i będą większe heksy.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
loker
Carabinier
Posty: 20
Rejestracja: wtorek, 10 września 2013, 08:53
Been thanked: 2 times

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: loker »

Za dobrą i uzdolnioną artystycznie duszą rozejrzę się, jak będę pewny mechaniki i atrakcyjności gry, tak więc teraz w miarę możliwości czasowych dużo testowania. Co do ikonek to chodzi o to, że heksy mają być dość duże, bo ma się na nich zmieścić kilka żetonów. To niestety sprawia, że póki co mapa wychodzi spora, będę próbował ją jeszcze jakoś zmniejszyć.
loker
Carabinier
Posty: 20
Rejestracja: wtorek, 10 września 2013, 08:53
Been thanked: 2 times

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: loker »

Prace nad grą trwają, na planszy heksagonalnej o wiele fajniej to chodzi, heksy to jednak heksy. Pod adresem https://www.youtube.com/watch?v=Hyh0Qs0HtUc&t=300s przedstawiłem skrócony zapis rozgrywki, konkretnie dwie tury zdobywania wzgórza 593 przez 1 batalion, z prezentacją nie tyle mechaniki, ile tego, jakiego rodzaju jest to gra. Powoli szlifuję komplet zasad dotyczących ataku polskiego korpusu, ale coraz częściej myślę o opracowaniu zasad forsowania rzek, co umożliwiłoby poprowadzenie natarcia dywizji teksańskiej przez krwawe Rapido. Tylko tego czasu wciąż mało.
loker
Carabinier
Posty: 20
Rejestracja: wtorek, 10 września 2013, 08:53
Been thanked: 2 times

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: loker »

Korzystając z własnego wątku chciałbym zadać bardziej doświadczonym twórcom pytanie. Załóżmy, że jestem przeświadczony o genialności stworzonej przez siebie mechaniki i idę w zaparte w kierunku wydania gry. Załóżmy też, że odziedziczyłem spory spadek i mam fundusze na wydanie tejże. Oczywiście w pierwszym etapie należałoby zweryfikować pogląd o owej genialności i oddać grę w ręce profesjonalnych testerów. Mimo wszystko prawdopodobieństwo tego, że gra jest wtórna, nudna i pełna logicznych dziur jest jednak dużo większe. I stąd moje pytanie, ile się takim testerom płaci, jaką formę (elektroniczną, papierową) gry należy im dostarczyć, czego oczekiwać i w jakim czasie itp.?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”