Maciej Korwin (dwuosobowy spin-off Aurea Mediocritas - Europa Środkowa u progu renesansu)

Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 511
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 188 times
Been thanked: 115 times

Maciej Korwin (dwuosobowy spin-off Aurea Mediocritas - Europa Środkowa u progu renesansu)

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Jako że na Polach Chwały udało się odbyć I rozgrywkę poza domowymi pieleszami, która została dość pozytywnie odebrana, myślę, że mogę podzielić się tu tym projektem.
Oto produkt uboczny, można rzec - spin-off - mojego projektu #Aurea_Mediocritas, skupiający się na jednym konflikcie z tamtej hisopodnej "Grand strategy" wieloosobówki, a mianowicie na wojnie Macieja Korwina z Jerzym z Podiebradów (a od 1471 Władysławem Jagiellończykiem) o tron Czech w latach 1468-1478.
Jest to gra dwuosobowa, z założenia dość lekka, dynamiczna, prosta i nie za długa. Jest to chyba moja czwarta próba ugryzienia tego tematu, ale I, z której byłbym zadowolony. Gra wyraźnie odeszła od mechaniki swojego punktu wyjścia (czyli początkowo mocno inspirowanej HISem, acz obecnie już wyraźnie się odeń różniącej, Aurei Mediocritas), obecnie nawiązuje raczej częściowo do Imperial Struggle, a trochę do Twillight Struggle (który to system, uczciwie zaznaczę znam nie z oryginału, a z Europe in Turmoil), jedno rozwiązanie jest wręcz inspirowane "Rootem" ;)
Generalnie gra ma na celu oddanie konfliktu, w którym oprócz sfery militarnej istotne znaczenie miała postawa miejscowej ludności (w tym wypadku szlachty i mieszczan, a na Śląsku książąt Piastowskich), która mogła wybrać którego pretendenta poprze, a potem dynamicznie zmieniać ten wybór.
Gra jest CDG, podstawowe karty to Karty stanów - każda przypisana do jednej z 4 prowincji (Czechy właściwe, Morawy, Śląsk, Łużyce), które niejako mają symbolizować możliwość wpływu gracza na stany danej prowincji. Karty mają od 1 do 3 Punktów, które można wydać na akcje - najważniejsze to dyplomacja lub szturm - one pozwalają przejmować pola przeciwnika. Dyplomację można wykonywać tylko, jeśli zagrało się kartę prowincji, w której leży pole będące jej celem (polega ona na rzucie kością z uwzględnieniem różnych modyfikatorów, w tym zwłaszcza różnicy między liczbą własnych sąsiednich pól a pól przeciwnika), natomiast szturm, jako rozwiązanie siłowe, nie ma takiego ograniczenia, aczkolwiek wymaga więcej Punktów Akcji i wiąże się z większym ryzykiem (utraty części armii). Prócz tego gracze mogą wydawać punkty na zwiększanie siły swojej armii lub wystawianie garnizonów (pola z garnizonami można przejąć jedynie poprzez szturm).
Jeśli natomiast gracz zagra kartę wartą 1PA, może zagrać dodatkowo z osobnej puli jedno wydarzenie (niektóre wydarzenia wymagają by karta była odpowiedniej prowincji), które daje jakiś dodatkowy, duży bonus - przeważnie dodatkowy szturm, dodatkową dyplomację, przejęcie pola bez jakichkolwiek rzutów albo osobną armię, która może natychmiast szturmować jakieś określone pole.
Udział innych państw (Polski, Krzyżaków, Austrii, Brandenburgii) jest oddany właśnie tymi wydarzeniami.
Punkty zwycięstwa dostaje się na koniec tury za kontrolę poszczególnych prowincji.
Gra jest poniekąd asymetryczna - Maciej Korwin zaczyna z wyraźnie mniejszą prezencją na planszy, ale z większą armią i lepszymi wydarzeniami. Początkowo wydawało się, że Czechy są jednak zbyt mocne, ale po serii zmian mających je osłabić chyba problem jest w miarę opanowany (w Niepołomicach wygrali Węgrzy).
Jeśli będę zadowolony z projektu, rozważę dodanie kolejnych gier w tym systemie - póki co po głowie chodzi mi Wojna Trzynastoletnia, która miała nieco podobny charakter.
Tutaj dysk z materiałami do gry:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... 68y2EZhjmc
Mapa:
Obrazek
Karty stanów:
https://drive.google.com/file/d/1BG1ZXM ... share_link
Obrazek
Karty wydarzeń:
https://drive.google.com/file/d/1VEFiTI ... share_link
Obrazek

Tory i skrót zasad:
https://drive.google.com/file/d/1vVbz4u ... sp=sharing

Oraz dwa zdjęcia z Pól Chwały - początkowe i końcowe (zwycięstwo Macieja).
Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 13 marca 2023, 15:22 przez Man of Lowicz (dawniej Lauenburg), łącznie zmieniany 2 razy.
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: Maciej Korwin (dwuosobowy spin-off Aurea Mediocritas - Europa Środkowa u progu renesansu)

Post autor: Raleen »

Bardzo przyjemnie mi się grało w "Macieja Korwina" na konwencie Strategos. Szybka gra, mająca moim zdaniem szansę zaistnieć. Co prawda nie zgłębiłem jeszcze mechaniki na tyle, by coś mądrzejszego tutaj napisać, a z początku, jak to nieraz bywa, czułem się trochę zagubiony, ale elementów gra nie ma wiele, pewne niuanse historyczne (np. dotyczące werbowania wojsk czy roli Śląska) są widoczne. Sądzę, że projekt rozwinie skrzydła, zapewne nawet prędzej niż Aurea Mediocritas, z prozaicznej przyczyny - ta gra jest dla dwóch osób, a tamta wieloosobowa, więc łatwiej skompletować skład wymagany do rozegrania partii.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 511
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 188 times
Been thanked: 115 times

Re: Maciej Korwin (dwuosobowy spin-off Aurea Mediocritas - Europa Środkowa u progu renesansu)

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Tymczasem na Strategosie odbyła się kolejna rozgrywka na nieco zmienionych zasadach - przede wszystkim dodałem więcej kart wydarzeń (obecnie po 20 na stronę), w tym część wielokrotnego użytku (początkowo wszystkie były jednorazowe), gracze dobierają ich po 3 na turę, a nie po 2, jak również zmieniłem mechanizm ich wymiany (zamiast, jak było wcześniej, gracz musiał wpierw odłożyć do talii kartę, ryzykując, że dociągnie tą samą w kolejnej turze, teraz wpierw dociąga 3, a potem wtasowuje nadmiar by zachować 3, jak w Imperial Struggle).
Jakkolwiek znów wygrały Czechy, to wydaje mi się, że to raczej efekt dobrej gry mojego przeciwnika (albo mojej słabej, a przynajmniej słabego dociągu i rzutów ;) ) niż ogólnego niezbalansowania - w środku rozgrywki nawet przez moment Węgry dominowały.
Ostatecznie jednak, jakkolwiek Maciej Korwin zajął całe Morawy, to nie udało mu się, mimo zażartych walk utrzymać Śląska i przegrał w przedostatniej turze po nieco ponad dwóch godzinach gry.

Obrazek
Obrazek

W międzyczasie przygotowałem również scenariusz 1471, skupiający się na okresie od objęcia tronu Czech przez Władysława Jagiellończyka, w którym to Węgry zaczynają z lekka przewagą, ale póki co jeszcze nie został przetestowany. Może następnym razem.
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
Petru Rares
Capitaine
Posty: 821
Rejestracja: poniedziałek, 1 czerwca 2009, 22:37
Lokalizacja: Bełchatów/Warszawa
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Re: Maciej Korwin (dwuosobowy spin-off Aurea Mediocritas - Europa Środkowa u progu renesansu)

Post autor: Petru Rares »

Zainteresowałeś, nie powiem. Ale czy znajdę gdzieś zasady? W plikach nie widzę nigdzie :/
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 511
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 188 times
Been thanked: 115 times

Re: Maciej Korwin (dwuosobowy spin-off Aurea Mediocritas - Europa Środkowa u progu renesansu)

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Petru Rares pisze: poniedziałek, 13 marca 2023, 15:12 Zainteresowałeś, nie powiem. Ale czy znajdę gdzieś zasady? W plikach nie widzę nigdzie :/
Pełne zasady niestety nie są na tę chwilę spisane.
Częściowe zasady są tutaj, na ostatniej stronie.
https://drive.google.com/file/d/1vVbz4u ... sp=sharing

Jak będę miał więcej czasu spróbuję może spisać pełne, ale nie mogę obiecać kiedy to nastąpi.
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
Petru Rares
Capitaine
Posty: 821
Rejestracja: poniedziałek, 1 czerwca 2009, 22:37
Lokalizacja: Bełchatów/Warszawa
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Re: Maciej Korwin (dwuosobowy spin-off Aurea Mediocritas - Europa Środkowa u progu renesansu)

Post autor: Petru Rares »

Dziękuję, widziałem to, tylko, że brakowało mi podstawowej informacji o inicjatywie i doborze kart-dopiero potem zauważyłem, że jest na końcu
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 511
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 188 times
Been thanked: 115 times

Re: Maciej Korwin (dwuosobowy spin-off Aurea Mediocritas - Europa Środkowa u progu renesansu)

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Petru Rares pisze: poniedziałek, 13 marca 2023, 15:25 Dziękuję, widziałem to, tylko, że brakowało mi podstawowej informacji o inicjatywie i doborze kart-dopiero potem zauważyłem, że jest na końcu
Tego akurat mogło tam nie być, bo poprawiałem ten plik dzisiaj, a jako że zmieniłem nazwę musiałem zmienić link.
A skoro już dopytujesz, to dla jasności na tę chwilę jest tak:
1. Inicjatywę ma gracz, który nie prowadzi w PZ. Jeśli PZ jest na 0, ma ją gracz, co miał w poprzedniej turze. Gracz z inicjatywą decyduje kto wykonuje ruch pierwszy.
2. Kart stanów dobiera się po 5 (po 6 w I turze), a zagrywa po 5 - jedna więc zostaje na kolejną turę. Kart wydarzeń dobiera po 3 (wliczając do tego dwie karty, które odpowiednio Czechy i Węgry zawsze dostają w z góry określonej turze), po czym część wtasowuje w talię tak, by na ręce zostały 3. Karty wydarzeń można zagrać tylko, jeśli zagra się kartę stanów na to pozwalającą (warta 1PA, z napisem "wydarzenie"). Jeśli karta wydarzenia ma na górze herb lub herby prowincji, można ją zagrać tylko, jeśli zagrana karta stanów jest kartą jednej z tych prowincji.
Chętnie wyjaśnię ew. dalsze wątpliwości i raz jeszcze dziękuję za zainteresowanie!
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”