Od czego zacząć tworząc grę planszową?
- Daniel
- Stabsfeldwebel
- Posty: 313
- Rejestracja: sobota, 5 grudnia 2009, 17:15
- Lokalizacja: Przemyśl
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 13 times
Od czego zacząć tworząc grę planszową?
Mam pomysł na grę ale kompletnie nie wiem od czego zacząć jej tworzenie .
Możecie mi podpowiedzieć ?
Za pomoc z góry dziękuję .
Możecie mi podpowiedzieć ?
Za pomoc z góry dziękuję .
- ChevalierVernix
- Sous-lieutenant
- Posty: 449
- Rejestracja: poniedziałek, 6 września 2010, 19:25
- Lokalizacja: obecnie Białystok
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Od czego zacząć tworząc grę planszową ?
Może od zastanowienia się, jaki to będzie rodzaj gry: karcianka, planszówka, i od tego, dla jakiego typu odbiorcy miałaby być przeznaczona?daniel pisze:Mam pomysł na grę ale kompletnie nie wiem od czego zacząć jej tworzenie .
Możecie mi podpowiedzieć ?
Za pomoc z góry dziękuję .
Wtedy łatwiej będzie wiedzieć, czy robić coś prostego czy też rozbudowanego.
Sam nie wiem, nie jest to prosta materia
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez ChevalierVernix, łącznie zmieniany 1 raz.
- Daniel
- Stabsfeldwebel
- Posty: 313
- Rejestracja: sobota, 5 grudnia 2009, 17:15
- Lokalizacja: Przemyśl
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 13 times
Chciałbym zrobić grę strategiczną osadzoną w realiach XIX w. w której oprócz oddziałów występowali by też dowódcy których umiejętności można rozwijać .
Zastanawiam się nad kartami pod roboczym tytułem kart ,,Zdarzeń " które generowałby by odpowiednie wydarzenia . np wymarsz wojsk , przysłanie posiłków itp.
Oddziały nie miały by jakiejś umówionej skali były by tylko graficzną reprezentacją siły gracza na danym obszarze .
Na razie to tylko tyle wymyśliłem .
Zastanawiam się nad kartami pod roboczym tytułem kart ,,Zdarzeń " które generowałby by odpowiednie wydarzenia . np wymarsz wojsk , przysłanie posiłków itp.
Oddziały nie miały by jakiejś umówionej skali były by tylko graficzną reprezentacją siły gracza na danym obszarze .
Na razie to tylko tyle wymyśliłem .
- Ouragan
- Sergent
- Posty: 143
- Rejestracja: piątek, 8 października 2010, 10:25
- Lokalizacja: Poznań-miasto bez strategów
Tworzę swoją grę już przeszło pół roku. Oto kilka wskazówek:
1) Zacznij od rdzenia gry. Rdzeniem nazywam podstawowe założenia gry. W twoim przypadku mapa + żetony + podstawowe karty lub elementy na nich. Sprawdź balans rdzenia. Testuj go. Znajdż ofiary - czytaj testerów. Znajdź wady rdzenia. Co powoduje że jedna strona zawsze wygrywa? Jakie elementy są w ogóle nieużywane - czyli zbędne? Jakie elementy powodują największe problemy w rozumieniu, może isteniej szansa aby je naprawić? Może gra jest zbyt przewidywalna, bo istnieje tylko jedno właściwe rozwiązanie? Itd itd....
2) Dobudowa. Jeżeli rdzeń jest już stabilny, obuduj go w efekciarskie elementy. Coś co uatrakcyjni rozgrywkę, da jej większy klimat. Np wydarzenia na kartach. Dodatkowe opcje itd. Ich wprowadzenie może zburzyć stabilność gry. Sprawdź. Tastuj. Powtórz to co spowodowało, iż rdzeń stał się stabilny. Wsłuchuj się w uwagi graczy. Obserwuj rozgrywkę.
3) Ergonomika. Jeżeli masz już gotowy projekt popracuj nad jego wyglądem. Tak aby na pierwwzy rzut oka było wiadomo już co jest czym. Popracuj nad tym gdzie co ma być umiejscowione. Pomyśl nad uproszczeniami.
4) Instrukcja. Napisz i daj prototyp osobom które jeszcze w niego nie grały. Niech zagrają. Potem zagraj z nimi i sprawdź czy wszytsko dobrze zrozumieli. Jeżeli nie to zastanów się dlaczwgo? Może jakieś nieścisłowści w instrukcji?
Powodzenia. ;D
1) Zacznij od rdzenia gry. Rdzeniem nazywam podstawowe założenia gry. W twoim przypadku mapa + żetony + podstawowe karty lub elementy na nich. Sprawdź balans rdzenia. Testuj go. Znajdż ofiary - czytaj testerów. Znajdź wady rdzenia. Co powoduje że jedna strona zawsze wygrywa? Jakie elementy są w ogóle nieużywane - czyli zbędne? Jakie elementy powodują największe problemy w rozumieniu, może isteniej szansa aby je naprawić? Może gra jest zbyt przewidywalna, bo istnieje tylko jedno właściwe rozwiązanie? Itd itd....
2) Dobudowa. Jeżeli rdzeń jest już stabilny, obuduj go w efekciarskie elementy. Coś co uatrakcyjni rozgrywkę, da jej większy klimat. Np wydarzenia na kartach. Dodatkowe opcje itd. Ich wprowadzenie może zburzyć stabilność gry. Sprawdź. Tastuj. Powtórz to co spowodowało, iż rdzeń stał się stabilny. Wsłuchuj się w uwagi graczy. Obserwuj rozgrywkę.
3) Ergonomika. Jeżeli masz już gotowy projekt popracuj nad jego wyglądem. Tak aby na pierwwzy rzut oka było wiadomo już co jest czym. Popracuj nad tym gdzie co ma być umiejscowione. Pomyśl nad uproszczeniami.
4) Instrukcja. Napisz i daj prototyp osobom które jeszcze w niego nie grały. Niech zagrają. Potem zagraj z nimi i sprawdź czy wszytsko dobrze zrozumieli. Jeżeli nie to zastanów się dlaczwgo? Może jakieś nieścisłowści w instrukcji?
Powodzenia. ;D
- Daniel
- Stabsfeldwebel
- Posty: 313
- Rejestracja: sobota, 5 grudnia 2009, 17:15
- Lokalizacja: Przemyśl
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 13 times
Przetestowałem grę wstępnie i wyrzuciłem największe głupie pomysły ,ale i tak ciężko mi zrównoważyć szanse obydwu ze stron ,ponieważ jeśli jeden gracz ma dużo punktów do budowy jednostek to ciężko go pokonać sam tego nie raz doświadczyłem .
Zastanawiam się nad zmniejszeniem punktów terenu .
Mam pytanie czy może ktoś wie o jakiś dobrych jakościowo mapach Europy ?
(Ta którą teraz posiadam nie jest zbyt szczegółowa .)
Zastanawiam się nad zmniejszeniem punktów terenu .
Mam pytanie czy może ktoś wie o jakiś dobrych jakościowo mapach Europy ?
(Ta którą teraz posiadam nie jest zbyt szczegółowa .)
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
A w internecie nie możesz sobie czegoś poszukać Danielu?
Szczegółowa mapa Europy, tzn. jak szczegółowa?
Szczegółowa mapa Europy, tzn. jak szczegółowa?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Pogooglaj, może coś znajdziesz, to nie jest moim zdaniem nic tak szczegółowego, co by się nie dało znaleźć.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Daniel, przeczytaj cały cykl artykułów Folko:
http://www.gamesfanatic.pl/2009/01/01/t ... a-orlow-7/
I cały cykl artykułów Michała Stajszczaka:
http://www.gamesfanatic.pl/2009/08/09/p ... zesc-xxvi/
Od tego należy zacząć, nie od mapy.
http://www.gamesfanatic.pl/2009/01/01/t ... a-orlow-7/
I cały cykl artykułów Michała Stajszczaka:
http://www.gamesfanatic.pl/2009/08/09/p ... zesc-xxvi/
Od tego należy zacząć, nie od mapy.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- ChevalierVernix
- Sous-lieutenant
- Posty: 449
- Rejestracja: poniedziałek, 6 września 2010, 19:25
- Lokalizacja: obecnie Białystok
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Ja przeczytałem, bardzo ciekawe. Dzięki.ozy pisze:Daniel, przeczytaj cały cykl artykułów Folko:
http://www.gamesfanatic.pl/2009/01/01/t ... a-orlow-7/
I cały cykl artykułów Michała Stajszczaka:
http://www.gamesfanatic.pl/2009/08/09/p ... zesc-xxvi/
Od tego należy zacząć, nie od mapy.
- Daniel
- Stabsfeldwebel
- Posty: 313
- Rejestracja: sobota, 5 grudnia 2009, 17:15
- Lokalizacja: Przemyśl
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 13 times
Re: Od czego zacząć tworząc grę planszową ?
Aktualnie pracuję nad dodatkowymi przepisami i dodatkiem do "Magii i Miecza" pt. "Kurhany".
Plansza jest taka jak w "Podziemiach" podobna jeśli chodzi o o sposób poruszania się .
Celem gry jest pokonanie upiora Kurhanu jeśli to się Poszukiwaczowi uda przeniesiony zostaje na obszar Korony Władzy .Do pokonania upiora jest potrzebny kamienny amulet, który to znajduje się w ilości trzech sztuk w kartach "Przygoda".
Dostać się do Kurhanu można tylko przez cmentarz wtedy nie wykonuje się związanym z tym obszarem instrukcji , a następnej turze Poszukiwacz zostaje przeniesiony na pole Wejścia do kurhanu .
Może nieco z siłą i mocą wrogów przesadzam ale najsłabszy ma siłę 7 ,a najsilniejszy 20 ale atakuje tylko po wyrzuceniu 4,5 lub 6 oczek.
W kurhanie nie można nikogo zamienić w ropuchę ani używać czaru "Weryfikacja" i "Teleportacja" .
Sam upiór ma siłę 30 i taką samą moc i atakuje parametrem, który u danego Poszukiwacza jest słabszy.
Nowi Poszukiwacze to chłop, ogr i wilkołak.
Plansza jest taka jak w "Podziemiach" podobna jeśli chodzi o o sposób poruszania się .
Celem gry jest pokonanie upiora Kurhanu jeśli to się Poszukiwaczowi uda przeniesiony zostaje na obszar Korony Władzy .Do pokonania upiora jest potrzebny kamienny amulet, który to znajduje się w ilości trzech sztuk w kartach "Przygoda".
Dostać się do Kurhanu można tylko przez cmentarz wtedy nie wykonuje się związanym z tym obszarem instrukcji , a następnej turze Poszukiwacz zostaje przeniesiony na pole Wejścia do kurhanu .
Może nieco z siłą i mocą wrogów przesadzam ale najsłabszy ma siłę 7 ,a najsilniejszy 20 ale atakuje tylko po wyrzuceniu 4,5 lub 6 oczek.
W kurhanie nie można nikogo zamienić w ropuchę ani używać czaru "Weryfikacja" i "Teleportacja" .
Sam upiór ma siłę 30 i taką samą moc i atakuje parametrem, który u danego Poszukiwacza jest słabszy.
Nowi Poszukiwacze to chłop, ogr i wilkołak.