Song of Arthur and Merlin

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
Malory
Sous-lieutenant
Posty: 422
Rejestracja: poniedziałek, 19 marca 2018, 22:08
Lokalizacja: Trójmiasto
Has thanked: 141 times
Been thanked: 157 times

Song of Arthur and Merlin

Post autor: Malory »

Jako że chciałem wystawić system na tegorocznym Gladiusie to postanowiłem w ramach promocji tutaj zamieścić kilka słów o systemie. Nieco się głowiłem nad tym, czy ten system powinien znaleźć się w dziale historycznym czy fantasy, gdyż system stoi w rozkroku pomiędzy tymi gatunkami, ale większość chyba traktuje SAM jako system fantasy, więc niech tak zostanie przyjęte. ;)

System rozpoczął swoje życie jako dodatek do Song of Blades and Heroes, który nie został napisany przez autora SoBH tylko przez Daniela Merseya, którego możecie znać z gier takich jak "Dux Bellorum", "Lion Rampant", czy "Age of Penda" lub jako autora książek poświęconych mitologii arturiańskiej i historii okresu mrocznych wieków Brytanii. Wszystko zaczęło, gdy Dan stworzył bandę o tematyce arturiańskiej do Song of Blades and Heroes, a potem we współpracy z Andreą Sfiligoi stowrzył cały dodatek o tematyce arturiańskiej do Song of Blades and Heroes, który następnie po czasie wyewoluował w samodzielną grę.

Obrazek

Główny silnik i podstawowa mechanika jest wyjęta bezpośrednio z Song of Blades and Heroes. Opiera się ona o aktywację każdego z modelu w naszej bandzie za 1, 2 lub 3 kości k6 i próby uzyskania na każdej z nich sukcesu, który otrzymujemy uzyskując na danej kości wynik wyższy niż statystyka "Quality" modelu lub uzyskując 6 oczek. Każdy sukces pozwala wykonać danemu modelowi podstawową akcję typu "ruch", "strzał", "walka wręcz" lub bardziej zaawansowane akcje typu "strzał z przycelowaniem", "silny atak". Szkopuł polega na tym, że jeśli przy aktywacji któregokolwiek modelu uzyskamy 2 lub więcej porażek (wynik na kości poniżej "Quality" modelu lub jedno oczko), po aktywacji tego modelu kończy się nasza tura i aktywować swoje jednostki zaczyna nasz przeciwnik.

Tworzy to fajną mechanikę ryzyka i nagrody, gdzie aktywacje z użyciem jeden kości, nigdy nie pozwolą na utratę inicjatywy, lecz mocno ograniczają nasze zdolności manewru na polu bitwy, z drugiej strony rzuty 3 kośćmi pozwalają na wykonywanie bardziej złożonych ruchów, lecz ryzykujemy że w kluczowym momencie bitwy przeciwnik odbierze nam inicjatywę i pokrzyżuje plany.

Walka czy to dystansowa, wręcz lub z użyciem magii jest rozstrzygana przy pomocy przeciwstawnego rzutu k6, do którego dodawana jest wartość statystyki "Combat" modelu. Remis skutkuje tym że ostatecznie nic się nie dzieje. Przerzucenie przeciwnika wartością mniejszą niż dwukrotnością jego wyniku skutkuje odepchnięciem lub powaleniem wrogiego modelu (w zależności czy wyrzuciliśmy parzystą czy nieparzystą ilość oczek), przerzucenie przeciwnika dwukrotnie lub pokonanie w walce powalonego modelu skutkuje jego zabiciem.

Do tego dochodzi oczywiście cała gama umiejętności specjalnych modeli, które modyfikują to jak może on się poruszać, walczyć i wpływać na inne modele.

W skrócie tak działa podstawowa mechanika Song of Blades and Heroes. Czym natomiast różnic się Song of Arthur and Merlin?

Obrazek

Opowieści o Królu Arturze istnieją od wieków. Początkowo pojawił się jako bohater Walijskich poematów i pieśni, gdzie wraz ze swoimi przybocznymi walczył z Piktami, Szkotami, Anglosasami a także z wszelkiego rodzaju potworami nawiedzającymi Brytanię, walcząc często o przedmioty o magicznych właściwościach. W średniowieczu opowieści o Arturze przybrały formę najlepiej nam znaną- średniowiecznych romansów o czynach Rycerzy Okrągłego Stołu, służących Arturowi, sprawiedliwemu władcy Brytanii, którego rycerze są wzorem cnót chrześcijańskich i wyznawcami etosu rycerskości.

Song of Arhur an Merlin pomaga rozgrywać potyczki w różnych wersjach opowiadań arturiańskich, dając dedykowane zasady specjalne, scenariusze i kampanie dla każdej z wersji arturiańskich opowiadań. Wersje te są określone jako Medieval King, Welsh King i Historical King.

Medieval King

Obrazek

To wersja dla tych, którzy chcą osadzić swoje gry w świecie średniowiecznym romansów, lub hollywood'zkich adaptacji mitów arturiańskich. Nasze bandy mogą być budowane z postaci znanych nam ze wspomnianego kanonu, także możemy grać Rycerzami Okrągłego Stołu, jak i ich przeciwnikami (np. czarnym rycerzem lub stworzeniami pokroju smoków, wiwern czy jednorożców.

Ta wersja gry jest w moim odczuci najbardziej nastawiona na grę kampanijną. A to za sprawą mechaniki "rycerskości" (Chivalry), której określoną wartość ma każdy rycerz w grze. Wartość "Chivalry" danego rycerza może rosnąć pomiędzy kolejnymi grami jeśli postępuje on honorowo na polu bitwy np. nie uderza leżących modeli, nie korzysta z przewagi liczebnej. Może też ją tracić dokonując wspomnianych czynów lub używając magii lub walki dystansowej. Za punkty "Chivalry" (zarazem dodatnie jak i ujemne) możemy pomiędzy grami zakupywać możliwość wysłania naszej drużyny na Wyprawę po magiczny przedmiot, taki jak Święty Graal, Excalibur czy Drzewo Terroru. W takim przypadku nasza drużyna będzie musiała w następnym scenariuszu odnaleźć na mapie znacznik z tym przedmiotem i przenieść go na swoją stronę stołu, by móc w następnej grze przypisać go danej postaci. Gracz przeciwny może zamienić swoją bandę na potwory, które pilnują skarbu. Inną mechaniką specyficzną dla tej wersji jest "Jousing" pozwalająca zamrażać rozgrywkę w celu przeprowadzenia konnego pojedynku pomiędzy dwoma rycerzami przeciwnych drużyn skutkujący wybiciem jednego z nich z siodła.

Poza samymi smaczkami mechanicznymi i postaciami, otrzymujemy też kampanię, będącą "Wyprawą po Świętego Graala", gdzie jeden z graczy musi przejść serię scenariuszy, w których na planszy zawsze znajduje się "Test Graala" mogący dać jednemu z rycerzy dużą ilość punktów "Chivalry" jeśli przetrwa test, drugi z graczy będzie za każdym razem grał inną bandą próbującej pokrzyżować mu plany. Celem jest uzyskanie jak najwięcej punktów "Chivalry" by w ostatnim scenariuszu móc podnieść Graala, wymagającego wysokiej wartości tej statystyki.

Do tego dochodzą też dedykowane scenariusze, odmienne od tych z Song of Blades and Heroes, jak np. próba wyciągnięcia miecze z kamienia przez dwie drużyny wrogich rycerzy, lub ostateczne starcie Artura z Mordredem pod Camlann.

Obrazek
Modele dedykowane do systemu powstałe we współpracy Temple of the West z Danielem Mersey'em

Welsh King

Obrazek

W tej wersji gry rozgrywają się w świecie walijskich poematów i legend jak i źródeł dawnych autorów, typu Gildasa, czy Neniusza. W tej wersji Artur jest watażką, broniącym swej krainy przed najazdami Piktów, Szkotów i swoich arcywrogów- Anglosasów. Poza Arturem spotkamy tu postacie takie jak- Hengesta i Horsę, Św. Patryka czy Myddrina Drudia (znanego nam bardziej pod nazwą "Merlin"). Oprócz tego do dyspozycji graczy oddane są postacie z celtyckiego folkloru, jak banshee, czarny pies, lub hobgobliny i giganty.

Ta wersja jest zbliżona najbardziej do standardowego Song of Blades and Heroes. Nie ma tu mechaniki "Chivalry" - koncepcja rycerskości jeszcze nie istniała. Tym razem możliwość odbywania wyprawy po magiczne artefakty wykupywana jest za punkty zwycięstwa zgromadzone pomiędzy grami. Dodane są mechaniki pozwalające lepiej oddać klimat legend i mitów, jak np. zdolność Saskich berserkerów do przemiany w niedźwiedzie. Do tego otrzymujemy scenariusze dedykowane tej wersji, kampanię opartą o poemat "Culhwch i Olwen", w której Artur wraz ze swoimi przybocznymi pomaga kuzynowi Culhwchowi zdobyć rękę córki giganta- Olwen, której ojciec Ysbaddaden stawia przed śmiałkami kolejne wyzwania do pokonania, za których wykonanie odda rękę swej córki.

Historical King

Obrazek

To świat Brytanii V i VI w.n.e. W tej wersji nie ma postaci władających magią oraz potworów. Gracze wybierają jeden z pięciu ludów zamieszkujących Brytanię tego okresu: Romano-brytów, Sasów, Irlandczyków, Piktów i Walijczyków, z których każdy ma dostępny właściwe dla siebie jednostki. Do zasad dochodzą znane z innych systemów "Strefy kontroli", mechanika chorągwi i muzyków, którzy pomagają usprawniać dowodzenia na polu bitwy, mechanika muru tarcz pozwalająca poświęcić modelom mobilność na rzecz wytrzymałości.

W specjalnych scenariuszach często spotykanym motywem jest kradnięcie trzody, która jest mechanika samą w sobie (jedną z moich ulubionych zresztą, gdzie gracze starają się przepchać trzodę na swoja część stołu, lecz muszą zużywać swoje aktywacje na utrzymanie jej pod kontrolą, podczas gdy przeciwnik może zużywać swoje aktywacje by poruszać trzodami nie będącymi w danym momencie pod czyjąkolwiek kontrolą). Nie mamy tutaj dedykowanej kampanii, lecz są scenariusze stworzone w oparciu o słynne starcia z tego okresu, jak bitwa pod Wzgórzem Badon, czy ostatnia szarża Gododdin'u.

Podsumowanie

Dla osób zaznajomionych już z Song of Blades and Heroes, których nie interesują klimaty arturiańskie, nie będzie może tutaj wiele nowego, poza scenariuszami, czy nieco inaczej zbudowanymi kampaniami. System za to mogę spokojnie polecić osobom, które dopiero wchodzą o okres mrocznych wieków (np. malują akurat bandę do Saga- Age of Invasions) oraz miłośnikom okresu V i VI wieku oraz legend arturiańskich. System jest szybki i łatwy do opanowania, a jednocześnie daje sporo emocji, dzięki mechanice wyboru między ryzykownymi a bezpiecznymi aktywacjami. Fakt że nie potrzeba do gry wiele figurek a starcia trwają ok. 45-60 min. sprawia że świetnie sprawdza się jako system kampanijny bo nie ma dużo do domalowania pomiędzy grami, można zagrać kilka rund kampanii w jeden wieczór a istnieją różne sposoby ulepszania naszych band- czy to przez dokupywanie modeli, wykupywanie ulepszeń dla całej bandy (które są też unikalne dla każdej z wersji gry) lub zdobywanie magicznych przedmiotów dla naszych postaci.

Jedyną rzeczą, do której mam zastrzeżenia to sam podręcznik- mógłby być lepiej napisany- niektórych rzeczy zabrakło przy przenoszeniu SAM z dodatku do wersji samodzielnej. W 2022 r. stworzyli Revized Edition, który dodał trochę smaczków do gry, ale w zamian za to ani nie naprawił poprzednich problemów, a dodał jeszcze większą ilość połknięć tekstu. Tak więc jeśli ktoś jest zainteresowany podręcznikiem, to polecam bardziej starczą wersję póki nie wyjdzie errata.
“The saddest thing about any man is that he be ignorant, and the most exciting thing is that he knows.”
― Alfred the Great
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3920 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Song of Arthur and Merlin

Post autor: Raleen »

Bardzo zacny tekst, w sumie nadawałby się z powodzeniem na portal jako opis systemu, ewentualnie recenzja, tylko trzeba by się na te potrzeby jednak zastanowić czy system ma jakieś wady. Chociaż w świecie bitewniaków jak ktoś pisze recenzję, to zwykle jest to po prostu tekst promujący dany system ;)

Przy okazji, jak tam się rozwija temat. Jest jakieś grono graczy, które zainteresowało się systemem?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: Song of Arthur and Merlin

Post autor: Umpapa »

Świetna recka, iście do Portalu.
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Awatar użytkownika
Malory
Sous-lieutenant
Posty: 422
Rejestracja: poniedziałek, 19 marca 2018, 22:08
Lokalizacja: Trójmiasto
Has thanked: 141 times
Been thanked: 157 times

Re: Song of Arthur and Merlin

Post autor: Malory »

Raleen pisze: piątek, 2 lutego 2024, 11:15 Bardzo zacny tekst, w sumie nadawałby się z powodzeniem na portal jako opis systemu, ewentualnie recenzja, tylko trzeba by się na te potrzeby jednak zastanowić czy system ma jakieś wady. Chociaż w świecie bitewniaków jak ktoś pisze recenzję, to zwykle jest to po prostu tekst promujący dany system ;)
Znaczy w zasadzie ten system zaczynał jako dodatek do Song of Blades and Heroes, więc jeśli ktoś nie lubił tamtej gry to w zasadzie może sobie tą darować, bo mechanika jest w 100% przeniesiona, tylko nadbudowana dodatkowymi specjalnymi zasadami, kampaniami, jednostkami.

Przede wszystkim myślę, że system walki jak na skirmish moim zdaniem jest mało złożony i w mojej opinii często ludzie oczekują, że skirmish ma mniej elementów, ale za to sama walka jest bardziej granularna. Tutaj tego niewiele uświadczą.

Plus jak pisałem - wydanie obecnej wersji systemu jest moim zdaniem słabe z punktu widzenia redagowania tekstu.
Przy okazji, jak tam się rozwija temat. Jest jakieś grono graczy, które zainteresowało się systemem?
Raczej nie grono. Zresztą nie jestem pewny czy to jest system, który dla kogokolwiek będzie "go to" grą. Raczej by szybko wyrzucić coś na stół i rozegrać grę w 1 godzinę, lub kampanię w jeden dzień. Myślę, że jest super opcją dla tych co chcą zacząć swoją przygodę z klimatami arturiańskimi, np. chcąc grać w Sagę, Age of Invasions, Dux Bellorum, Dux Britanniarium, ale chcą od razu mieć coś do pogrania nim pomalują te kilkadziesiąt modeli. Tematyka systemu jest na tyle specyficzna, że chyba tylko będzie przyciągała osoby, które już są zainteresowane arturiańskimi klimatami.
“The saddest thing about any man is that he be ignorant, and the most exciting thing is that he knows.”
― Alfred the Great
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy sci-fi i fantasy”